V ČR by mělo letos přibýt 72 km nových dálnic

27.02.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


PRAHA 27. února (ČTK) - V České republice by mělo letos přibýt 72 kilometrů nových dálnic a rychlostních komunikací. Dosud bylo nejvíce kilometrů zprovozněno v roce 1977, kdy stát dostavěl 54 km dlouhý úsek dálnice D1 Mirošovice - Loket a o dvacet let později v roce 1997, kdy bylo otevřeno 63 km dálnice D5 mezi Plzní a německou hranicí. Na tiskové konferenci to řekl ředitel Ředitelství silnic a dálnic Petr Laušman.

Podle něho by 72 km nových dálnic mělo stát 36 miliard korun. Peníze půjdou ze Státního fondu dopravní infrastruktury, úvěrů Evropské investiční banky a grantů EU. Přes rekordní počet nových kilometrů bude do konečného výhledového stavu dálniční sítě chybět ještě polovina a z cílového stavu rychlostních komunikací dokonce 60 procent.

Nejdelším úsekem, kterého se řidiči dočkají v letošním roce, bude 45 km dálnice D11, která by měla začít sloužit v celém svém profilu až do Hradce Králové. Zatím se od loňska jezdí od současného zakončení u Poděbrad do Hradce po polovině dálnice.

Více než 23 nových kilometrů bude otevřeno také na dálnici D8 mezi Ústím a státní hranicí. Na hranice by se tak severočeská dálnice měla dostat současně s navazující německou dálnicí A17. Na D8 tak bude chybět už jen 16,5kilometrový úsek přes České středohoří. Laušman věří, že po sérii sporů s ekology se podaří pro tento poslední úsek letos získat stavební povolení.

Krátký 3,5kilometrový úsek na obchvatu Plzně včetně dlouhé roky řešeného tunelu pod vrchem Valík zakončí dálnici D5 v celé její délce.

ŘSD také rozestaví řadu nových úseků. Stavět se tak bude současně 100 nových kilometrů dálnic a rychlostních komunikací například R4 kolem Nové Hospody, R35 západně od Olomouce, R55 u Otrokovic, R48 z Frýdku-Místku na hranice nebo R6 u Prahy a Karlových Varů. Letos začne také stavba technicky nejnáročnějšího úseku pražského okruhu na jihozápadě mezi Slivencem a Lahovicemi a dále na Vestec. Dvě navazující stavby zahrnují dva dlouhé dvoukilometrové tunely, estakádu přes Berounku a most přes Vltavu. V letošním roce by se podle Laušmana mohlo začít stavět také na všech úsecích dálnice D47.

Na investice i na údržbu podle Laušmana ale v letošním roce chybí prostředky. Celkem by zdroje na výstavbu v SFDI měly být podle něho zvýšeny alespoň o osm miliard korun, podobně jak se tomu stalo loni, kdy stát z privatizace přidal na dopravní infrastrukturu asi 8,5 miliardy. O zvýšení ŘSD s fondem jedná. Na údržbu dálnic, rychlostních komunikací a silnic první třídy, které ŘSD spravuje, podle Laušmana kvůli nákladné zimní údržbě chybí asi 1,2 miliardy korun.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK