ČD: Stávka strojvůdců zastavila 78 procent poledních vlaků

16.03.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 16. března (ČTK) - Půlhodinová stávka strojvůdců dnes od 12:00 hodin zastavila 332 vlaků, což je 78 procent spojů, které měly kolem poledního jet. ČTK to řekl mluvčí ČD Aleš Ondrůj. Protest proti novele zákoníku práce se tak dotkl 4,8 procenta z 6870, které ČD v průběhu celého dne vypravily. Vlaky nabraly v průměru zpoždění 15 až 20 minut.

Federace strojvůdců na tiskové konferenci oznámila, že se stávky účastnilo v řadě oblastí 100 procent strojvůdců. Prezident federace Petr Čechák již v průběhu stávky avizoval, že stávkovalo asi 90 procent všech strojvůdců, kteří měli v poledne službu. Podle Ondrůje ale nestávkovalo 230 strojvůdců z 1252, kteří měli službu. Účast tak podle něho byla asi 20procentní.

Strojvůdci stávku považují za úspěšnou. Podle Poláčka si na ní ověřili, že jejich členové jsou akceschopní a ochotní stávkovat. Dnešní zastavení provozu totiž nemusí být poslední. Kontroverzní novela zákoníku práce, která by umožnila zaměstnavatelům uzavřít kolektivní smlouvu jen s největší organizací v podniku, je nyní v Senátu. Ten ji sice podle všeho vrátí sněmovně, ta ale podobně jako v prvním případě paragraf hlasy ČSSD a komunistů nejspíš opět protlačí, řekl Poláček. Strojvůdci jsou proto připraveni zorganizovat i časově neomezenou stávku. Podle Poláčka však nebude dříve než za dva měsíce.

Šéf nejsilnější odborové organizace železničářů Jaromír Dušek naopak považuje stávku za fiasko. "Federace to příliš nezvládla," řekl. Nic podle něho neznamená ani fakt, že stávkovalo několik členů jeho Odborového sdružení železničářů (OSŽ). "Vím o jednotlivcích. Naopak ale také vím, že desítky členů federace stávku nepodpořily," doplnil.

Podle Ondrůje nebyla stávkou narušena bezpečnost železničního provozu. ČD ani doposud nezaznamenaly žádné stížnosti ze strany cestujících. Hodně lidí se ale ptalo na návazné spojení.

Vlaky, které stávka zastavila, se ve 12:30 rozjely. Zpoždění v rozsahu 15 až 20 minut se podle mluvčího podařilo srovnat do hodiny a půl. Odpoledne tak již vlaky opět jezdily na čas. Podle jízdního řádu jely také všechny spoje Pendolino provozované mezi Prahou a Ostravou. V Brně ale podle Poláčka stávkoval strojvůdce pendolina, které jelo jako spoj InterCity z Prahy do Břeclavi.

Čechák se neobává, že by podnik mohl na federaci nebo zaměstnancích vymáhat škodu, jak požaduje ministr dopravy Milan Šimonovský. Podle právníka federace by musel podnik nejdříve jasně deklarovat, že se stávkou nesouhlasí, což ČD neučinily. Podle Ondrůje ale ČD v řadě prohlášení jasně uvedly, že se stávkou nesouhlasí. Škody bude podnik vyčíslovat; zda je bude vymáhat, se rozhodne po dohodě s ministerstvem dopravy. Podle federace by ale musel podnik vyčíslit škody, které způsobili jednotliví zaměstnanci, což je v podstatě nemožné.

Stávku strojvůdců podporují i jiné menší odborové centrály například Odborový svaz nepedagogických pracovníků školství, Křesťanská odborová koalice, ale podle Poláčka také například LOK, Svaz českých lékařů, OS pracovníků elektrických drah a autobusové dopravy a další. Své české kolegy podporuje ale také například slovenská Federácia strojvodcov.

Důvody stávky chápe také Svaz průmyslu a dopravy. Podle svého dnešního prohlášení ho další narušení sociálního smíru kvůli nekvalitní vládní legislativě nepřekvapuje. Projednávaný návrh zákoníku práce vzniká spoluprací nejsilnější odborové centrály a ČSSD a v při hlasování prochází za podpory hlasů komunistických poslanců, tvrdí svaz.

Premiér Jiří Paroubek (ČSSD) nechtěl hodnotit, zda byla stávka oprávněná, nebo ne. V tomto případě ji považuje spíš za "vnitroodborovou věc". Obecně poznamenal, že stávky jsou legitimním prostředkem, jímž zaměstnanci prosazují své požadavky. Kdyby se ale ukázalo, že akce byla nezákonná, měli by stávkující zaplatit určitou náhradu, připustil Paroubek. Reagoval tak na dotaz novinářů, zda souhlasí s názorem některých ministrů, že dráhy by měly od odborářích žádat úhradu škod.

Předseda ODS Mirek Topolánek považuje stávku za krajní, ale legitimní prostředek, jak vyjádřit odpor k zákoníku práce. Nejsilnější opoziční strana kodex pracovněprávních vztahů nepodpořila už při projednávání v parlamentu. Dnešní protest strojvůdců je podle stínového ministra financí ODS Vlastimila Tlustého nejlepším důkazem nepravdivost tvrzení vlády, že zákoník vychází vstříc pracujícím a odborářům. "Něco tady nehraje," řekl novinářům Tlustý.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK