Zadavatelé zvažují, zda neomezí reklamu v dubnu na Nově

17.03.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 17. března (ČTK) - Nova a zadavatelé inzerce zatím neuzavřeli dlouhodobé smlouvy pro letošní rok. To podle zadavatelů jen prodlužuje současné provizorium a vyvolává nejistotu na reklamním trhu. Podle zástupců mediálních agentur přitom současný stav vede k tomu, že část inzerentů zvažuje, zda v dubnu neomezí investice do Novy a nepřesune je jinam.

Zajistit si reklamní čas v dubnu na Nově mohou zadavatelé od pondělí. "Do konce měsíce hodláme finalizovat dohody se všemi významnými zadavateli. Jako motivaci pro uzavření těchto dohod jsme pro období do konce března 2006 nabídli všem klientům speciální podmínky a slevy," sdělil ČTK generální ředitel Novy Petr Dvořák. Jedna z hlavních připomínek zadavatelů bylo totiž to, že Nova chce výrazně, až o čtvrtinu, zdražit cenu svého reklamního času.

Podle zadavatelů však není příliš možné závazně si objednat reklamní čas v dubnu na Nově, pokud nejsou podepsány dlouhodobé smlouvy. Marek Svoboda z agentury Universal McCann a zároveň člen prezidia Asociace komunikačních agentur ČTK řekl, že zadavatelé mají obavu z toho, že při případných změnách v objednané reklamě bez dlouhodobých smluv bude Nova pohlížet na objednávky podle ceníkových cen, které jsou o dost vyšší.

"V pondělí nic bukovat nebudeme, počkáme si na konkrétní smlouvy mezi zadavateli a Novou. Je velká řada firem, které by (reklamu) v dubnu výrazným způsobem omezily, přestože je duben pro reklamu příznivý," uvedl Svoboda s tím, že zadavatelé využijí maximálním způsobem Českou televizi a Primu. "Popřípadě přelijí peníze do jiných médií," podotkl. Podle zástupců zadavatelů je však televizní reklama u mnohých odvětví nenahraditelná a pokud nebudou firmy inzerovat v televizi, půjdou s obratem dolů.

Zadavatelé a Nova jednají o letošních smlouvách již delší dobu, Nova jim nabídla za posledních několik měsíců již třetí obchodní model. S ním zadavatelé kvůli zdražení času bez adekvátně kvalitnějších služeb nesouhlasí. "Podle našeho názoru se jedná o zneužití situace na TV trhu s dominantním postavením Novy," řekl ČTK předseda Českého sdružení pro značkové výrobky Jan Levora.

Kvůli přístupu Novy dokonce sdružení, jehož členy jsou významní televizní inzerenti, společně s Asociací komunikačních agentur, napsali kritický dopis generálnímu řediteli CME Michaelu Garinovi; CME je majitelem Novy. Levora uvedl, že odpověď sice dostali, ale ne od Garina, ale od zástupce CME v Praze Adriana Sarbua, která však podle Levory vůbec neobsahovala odpovědi na jejich dotazy.

"Nova zavádí obchodní model, který funguje ve všech zemích CME. Spor mezi zadavateli a Novou vnímáme jako standardní obchodní spor, ve kterém každá strana hájí své zájmy," odpověděla na dotaz ČTK ředitelka pro korporátní komunikaci CME Romana Tomasová.

Sami zadavatelé nechtějí zatím situaci příliš konkrétně komentovat s ohledem na současná jednání. "Jako členové Českého sdružení pro značkové výrobky podporujeme společné kritické stanovisko ČSZV a Asociace komunikačních agentur, které bylo doručeno vedení Novy a CME," sdělil Alexej Bechtin, mluvčí pivovaru Plzeňský Prazdroj. Firma loni dala za TV reklamu podle odhadů TNS A-Connect a agentury ARBOmedia v hrubých číslech téměř 320 milionů korun, což je řadí na 15. místo mezi všemi TV inzerenty.

Podle informací Novy je součástí nového obchodního modelu, který vychází i z připomínek Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, zúžení počtu časových inzertních pásem ze čtyř na dvě. Nova hodlá nabízet klientům i další slevy, například mimo hlavní sezonu.

Reklamní čas však zřejmě v nějaké míře zdraží, podle Dvořáka se zatím nedá říct o kolik, pokud nejsou uzavřeny dlouhodobé smlouvy. "Důvod, proč dochází ke zdražení reklamy, je ten, že si chceme uvolnit prostor a přesunout část reklamy z prime time do méně vytížených časů," uvedl Dvořák.

Výsledkem bude podle něj to, že reklama bude v průběhu dne lépe rozložena, což vytvoří lepší předpoklady pro její vnímání. "Reklama bude tím pádem efektivnější, protože reklamní breaky budou kratší, což je zajímavější pro zadavatele reklamy a příjemnější pro diváky," míní generální ředitel Novy.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK