Průzkum: Mobilní telefon nejvíce ruší na kultuře, v MHD nevadí

21.03.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 21. března (ČTK) - Mobilní telefony Čechy nejvíce ruší v divadle či kině, na pracovní schůzce a ve škole. Naopak nejméně vadí zvonění či volání v hromadné dopravě či v obchodě. Zatímco v divadle či kině volání z mobilu netoleruje 97 procent lidí, ve veřejné dopravě vadí jen čtyřem procentům cestujících. Vyplývá to z prosincového průzkumu agentury IBRS pro mobilního operátora T-Mobile.

Firma dnes spustila osvětovou kampaň JaXmobilem, která má ukázat základní pravidla mobilní etikety. Projekt, jehož hlavním bodem je internetový portál www.jaxmobilem.cz, na kterém spolupracoval populární kreslíř Štěpán Mareš, má zábavnou formou ukázat, jak se s mobilním telefonem správně chovat. Návštěvníci se tak mohou prostřednictvím kreslené rodiny iXových seznámit s mobilním desaterem či si otestovat svou úroveň chování s telefonem mezi lidmi.

Podle průzkumu v současnosti stále každý pátý Čech telefonuje v autě s mobilem v ruce, a dopouští se tak dopravního přestupku. Ztlumit nebo vypnout telefon na kulturní akci se ale rozhodne 99 procent lidí. Ve škole mobil vypíná deset procent žáků a 85 procent jej alespoň ztlumí.

Lidé obecně více tolerují nevhodné chování s mobilním telefonem u kamarádů, kde prohřešek omluví téměř čtyři pětiny. Naopak u vlastních dětí jsou to jen tři pětiny a u cizích dětí polovina respondentů. Nejtolerantnější jsou mladí od 14 do 24 let a pak skupina mezi 35 a 44 lety. Téměř pětina neomluví nevhodné chování s mobilem vůbec u nikoho.

Jak se chovat s mobilním telefonem, je poučeno 97 procent dětí, 44 procent má přitom přímo stanovená pravidla. Přes 90 procent dětí tvrdí, že pravidla dodržuje. Přibližně sedm procent dětí musí mít telefon stále zapnutý a 98 procent musí pravidelně hlásit rodičům, že jsou v pořádku. Ve školách má pravidla mobilní etikety stanovena 43 procent dětí.

Při pracovním jednání vadí zvonění telefonu 87 procentům lidí. Tři čtvrtiny respondentů nezdvořilé chování s mobilem omluví u nadřízeného či kolegů a 61 procent u podřízených. Celkem 74 procent lidí přijímá pracovní hovory ve volném čase a 77 procent volá z pracovních důvodů lidem, kteří mají volno.

Kampaň o mobilní etiketě je zatím v tuzemsku ojedinělá, ve světě již podobné projekty fungují. Například v USA bude v červenci celostátní měsíc mobilní etikety nebo australská telekomunikační asociace AMTA vydala desatero mobilní etikety.

V tuzemsku je přes 11 milionů aktivních mobilních čísel.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK