HN: Poslední jednání s Hyundai jsou tvrdá

27.03.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 27. března (ČTK) - Až do večerních hodin v neděli pokračovala tvrdá jednání právníků automobilky Hyundai s českými partnery o stavbě továrny v Nošovicích. Ministerstvo průmyslu a obchodu přitom už v pátek oznámilo, že několikrát ohlašovaná dohoda je tentokrát již na spadnutí a má být uzavřena tento týden, možná již dnes. Napsaly to dnešní Hospodářské noviny.

O tom, že se v posledních dnech nevedou jednání už jen o "kosmetických" detailech, svědčí i korejská podmínka spojená s novou silnicí mezi Nošovicemi a Slovenskem. Vzhledem k tomu, že se ještě nezačalo ani s výkupem pozemků pro výstavbu této silnice se Korejci snaží do dohody prosadit sankce, které by stát přinutily silnici dostavět a opravit včas.

Sankce by měla dosahovat až třetiny investice, tedy asi deseti miliard korun. Silnici na Slovensko Hyundai potřebuje kvůli kooperaci s automobilkou Kia v Žilině.

Žádná písemná smlouva mezi Českem a Hyundai tento týden uzavřena nebude, řekl Hospodářským novinám zdroj blízký jednání. Veřejné prohlášení však je závazkem, jehož porušení by poškodilo pověst země nebo automobilky, dodal zdroj.

Práce na dohodě o investici budou dále pokračovat. Její základní teze jsou jasné, ale v dílčích bodech korejská strana mění postoje. Například ještě v neděli nebylo jasné, kdo zajistí terénní úpravy v Nošovicích. Původně mělo areál připravit Česko, Korejci však nyní navrhli, že část úprav zajistí sami, protože je to pro výhodnější.

Základní dohody o investici by podle HN měla být podepsána začátkem dubna. Na ni budou navazovat konkrétní smlouvy, například o investičních pobídkách.

Hyundai máp slíbeno asi 3,5 miliardy korun na daňových úlevách a dotacích na pozemky a na zvýšení zaměstnanosti. Dalších pět až šest miliard budou stát rekonstrukce a opravy silnic.

V nošovickém závodě Hyundai mají vzniknout tři tisíce pracovních míst, dalších 10 tisíc lidí najde práci u dodavatelských firem a ve službách. Nezaměstnanost na severní Moravě by tak mohla klesnout o dvě procenta.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK