Škody po zimě jsou rekordní, stát je provizorně opraví

29.03.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 29. března (ČTK) - Škody po loňské zimě jsou rekordní. Jen na dálnicích, rychlostních komunikacích a silnicích 1. třídy, které spravuje stát, dosáhnou asi 1,5 miliardy korun. Na tiskové konferenci to řekl ministr dopravy Milan Šimonovský. Stát silnice provizorně opraví. Práce již začaly a potrvají ještě asi měsíc, řekl ministr.

Na celoplošnou opravu všech vytypovaných škod, které zima způsobila, chce MD získat peníze ze Státního fondu dopravní infrastruktury, z peněz, které jsou určeny na investice. Omezí se tak zřejmě některé plánované stavby. Také ministerstvo bude podle Šimonovského hledat ve svém rozpočtu úspory. Situaci mu ale prý komplikuje fakt, že nedávno musel úřad ze svého rozpočtu poskytnout 500 milionů Kč na sanaci dluhů Všeobecné zdravotní pojišťovny.

Šimonovský také očekává, že ho o peníze na opravy silnic 2. a 3. třídy požádají kraje. Také tam jsou totiž škody rekordní. Šimonovský uvedl, že žádost předem neodmítá. Dodal však, že péče o majetek je především věcí vlastníka, a tím jsou na těchto silnicích právě kraje. Na druhou stranu připustil, že stát silnice krajům předal ve špatném stavu s vnitřním dluhem v řádech miliard korun.

Dlouhodobým řešením musí být podle Šimonovského v budoucnu razantní navýšení zdrojů na dopravní infrastrukturu. Na údržbu a opravy by mělo jít asi 30 procent celkových prostředků určených na silnice, v Česku je to nyní ale pět procent, dodal.

Celkové náklady na úklid silnic v zimě a na odstranění škod po zimě se budou podle ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury Pavla Švagra blížit čtyřem miliardám. Fond, který spravuje dálnice a silnice 1. třídy, má zatím letos na údržbu 2,45 miliardy korun, což je určeno na údržbu po celý rok. Proti loňsku fond prostředky na údržbu posílil o 650 milionů korun.

Další miliardy na údržbu směřují od loňska na silnice 2. a 3. třídy z pokladen krajů. V době, kdy fond dopravy spravoval veškeré silnice, tedy i silnice 2. a 3. třídy, šlo na jejich údržbu řádově 7,2 miliardy korun za celý rok, z toho v minulosti na zimu ročně padla zhruba třetina.

Letošní zima byla extrémní především co se týče množství sněhu, ale také její délky. V horských oblastech však stále neskončila. Vyšší budou nejen náklady na posypový materiál, ale i na pohonné hmoty a mzdové náklady. Největší škody na vozovkách každoročně způsobují razantní změny teplot a časté rozmrzání a opětovné zamrzání vody v prasklinách v asfaltu.

Přesto, že letošní zima byla extrémní, silniční dopravci nezaznamenali podle generálního tajemníka Česmadu Bohemia Martina Špryňara výraznější jízdní komplikace, než v minulých letech. "Každoročně se zlepšuje akceschopnost pracovníků údržby komunikací, a tak i přes některé místní problémy z důvodů mimořádného sněžení většina kamionů dojela se zbožím do cíle včas," uvedl. Odmítl také častou kritiku ohledně nepoužívání zimních pneumatik u kamionů. Zimní gumy s měkčí směsí používají jen kamiony z polárních oblastí, kde je trvale sníh, na nezasněžených vozovkách by s nimi byly těžké soupravy jen těžko ovladatelné, vysvětlil.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK