„HELP – Za život bez tabáku“: Komisaři si nechali změřit obsah oxidu uhelnatého ve svém dechu

30.03.2006 | , Evropská komise
Tiskové zprávy


Komisař EU pro zdraví a ochranu spotřebitele Markos Kyprianou a několik dalších komisařů si dnes nechali změřit ve svém dechu obsah oxidu uhelnatého (CO), karcinogenní látky obsažené v tabákovém kouři. Touto akcí byla zahájena další fáze kampaně EU proti kouření nazvané „HELP – Za život bez tabáku“.

Komisaři si zkoušku dechu nechali provést v jednom z 25 stanů kampaně HELP, které byly vyzdobeny v barvách jednotlivých členských států a postaveny před budovou Berlaymont, ústředím Evropské komise v Bruselu. Všichni obdrželi certifikát s výsledky testu a několik informací o riziku spojeném s pasivním kouřením. Oxid uhelnatý je vysoce toxický znečišťující plyn vznikající při spalování a patří k nejnebezpečnějším složkám cigaretového kouře. Vysoká hladina oxidu uhelnatého je spojována se sníženou činností srdce, zvýšeným rizikem tvorby krevních sraženin a narušením vývoje plodu u žen v těhotenství. V období od března do listopadu 2006 se bude v rámci kampaně HELP po celé Evropě konat přes 100 akcí. Na těchto akcích si budou moci občané EU nechat změřit ve „stanech HELP“ svůj dech a získat informace o prevenci závislosti na tabáku, pasivním kouření a o tom, jak s kouřením přestat. Celkově má proběhnout přes 50 000 testů na přítomnost oxidu uhelnatého.


Komisař Kyprianou uvedl: „S kouřením jsem přestal před více než patnácti lety a hladina oxidu uhelnatého v mém dechu se naštěstí zase snížila na obvyklou míru. Vzhledem k tomu, že každý den s tímto návykem začíná spousta mladých lidí, klade si tato kampaň za cíl zvýšit povědomí o zdravotním riziku spojeném s přítomností oxidu uhelnatého v cigaretovém kouři. Kouření způsobuje evropskému zdravotnictví náklady ve výši 100 miliard EUR ročně a v dnešní době je příčinou největšího počtu úmrtí, jimž je možné předcházet. Kampaň HELP zatím velmi úspěšně zprostředkovala veřejnosti informace o tom, že kuřákům může být při odvykání poskytnuta pomoc, a zároveň varovala mladé lidi před nebezpečím ve spojitosti s pasivním kouřením a závislostí na tabáku. Prostřednictvím uvedených testů na oxid uhelnatý kampaň HELP zesílila své úsilí o propagaci života bez tabáku.“


Proč právě test na zjištění hladiny oxidu uhelnatého?
Oxid uhelnatý je vysoce toxický plyn – avšak bezbarvý a bez zápachu – a mezi stovkami toxických složek tabákového kouře je obzvlášť škodlivý, a to jak pro kuřáky, tak i pro nekuřáky. Kuřáci mají v těle vyšší hladinu CO, než která je povolena pro emise ve městech EU (maximální výše je 8,5 PPM ). U nekuřáků se hladina vydechovaného oxidu uhelnatého zvyšuje úměrně tomu, jak dlouho je dotyčný vystaven pasivnímu kouření.
 
Cílem kampaně HELP je zvýšit povědomí o nebezpečí vyplývajícím z oxidu uhelnatého a přimět kuřáky i nekuřáky k tomu, aby se informovali o zdravotních následcích kouření pro lidské tělo, rizicích spojených s pasivním kouřením a o pozitivních účincích na zdraví člověka v případě, že přestane kouřit.


V období od března do listopadu 2006 se kampaň HELP zúčastní více než 100 akcí pořádaných v jednotlivých členských státech. Pro tuto kampaň byla navržena zvláštní série 25 stanů HELP (jeden stan pro každý členský stát). Ve stanech HELP se bude tým odborníků Evropské sítě pro prevenci kouření (ENSP) věnovat každému, kdo si bude chtít nechat změřit hladinu CO v těle, ať už se bude jednat o kuřáka či nekuřáka.


Test CO bude anonymní a výsledky bude zaznamenávat tým v každém stanu. Výsledky budou poté kódovány za účelem vytvoření počítačové databáze. Shromážděné údaje budou sloužit jako základ pro evropskou studii, kterou bude řídit profesor Bertrand Dautzenberg, mezinárodně uznávaný odborník na plicní choroby a na tabák (Groupe Hospitalier Pitié Salpêtrière, Paříž) a koordinátor Evropské sítě nekuřáckých nemocnic.


Další kroky v rámci kampaně HELP
Po úspěšném třetím kole televizních reklamních spotů, které byly odvysílány na více než 80 televizních kanálech v lednu 2006 a zaměřily se na „novoroční předsevzetí“, proběhne v září na evropských televizních obrazovkách čtvrté kolo kampaně. V červnu bude navíc zahájena zvláštní televizní kampaň ve spolupráci s hudební stanicí MTV.


Kampaň HELP se více zviditelní i na internetu, zejména zvýšením počtu upoutávek na webových stránkách oblíbených u mladých lidí. Kromě toho budou informace na internetových stránkách kampaně HELP, které se zabývají riziky kouření a jsou spíše vážného rázu, doprovázeny řadou interaktivních her, elektronických pohlednic a televizních spotů.


Mezi další aktivity budou patřit „Manifest evropské mládeže“, který má být dokončen v květnu a bude založen na konzultacích s mladými lidmi ze všech 25 členských států, prezentace kampaně HELP Evropskému parlamentu a putovní program zahrnující přes 100 akcí ve všech 25 členských státech.

Autor článku

Tisková zpráva  

Články ze sekce: Tiskové zprávy