ČSSD slibuje 300 kilometrů nových dálnic a rychlostních silnic

03.05.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 3. května (ČTK) - Sociální demokracie slibuje v manifestu "Doprava pro všechny" nejméně 300 kilometrů nových dálnic a rychlostních silnic, zvítězí-li ve volbách. Větší modernizace by se prý dočkala i železnice, plavební komory na Labi u Přelouče a Děčína, Baťův kanál na Zlínsku by byl propojen s Dunajem, pražské letiště by získalo další dráhy a regionální letiště by nabyla většího významu. Dokument dnes představili novinářům představitelé ČSSD.

Nové úseky dálnice D1 by měly stát v úseku mezi Vyškovem a Lipníkem nad Bečvou. Dokončit slibují sociální demokraté ústeckou dálnici D8, poslední úsek dálnice D11 před Hradcem Králové a pokračování v její stavbě na Jaroměř. Dokončí prý dálnici D17 důležitou pro spojení Moravskoslezského kraje se sousedními regiony a Polskem. Rychleji slibují stavět dálnici D3 z Prahy do Českých Budějovic, rychlostní silnice i silniční okruh kolem Prahy.

Sociální demokraté v manifestu slibují, že zvýší výdaje na opravy a údržbu silniční sítě proti současným na dvojnásobek. Přijmou prý taková opatření, aby se opravy dokončovaly včas a kvalitně.

Mýtné, které má být zavedeno od 1. ledna 2007 pro kamiony, má odpovídat kvalitě poskytovaných služeb a nesmí vést k přesunu velké části tranzitní přepravy na vedlejší komunikace. Na první krok proto naváže zpoplatněním celé silniční infrastruktury mýtným pro nákladní dopravu. Sazby mýtného mají být diferencované nejen podle emisní třídy vozidel, ale také podle denní doby, kategorie vozidla a typu silnice.

Sociálnědemokratická vláda také chce vyčistit okolí silnic od poutačů rozptylujících řidiče a omezit jízdu kamionů na dálnicích a silnicích prvních tříd o víkendech v rozsahu obvyklém ve vyspělých zemích Evropské unie a především v zemích sousedících s Českem. Silnicím chce ČSSD odlehčit přesunem nákladní přepravy na železnici.

Měla by pokračovat výstavba III. železničního koridoru z Prahy do Plzně a Chebu a na Moravě z Dětmarovic na slovenskou hranici. Stavět by se měl IV. železniční koridor z Prahy do Českých Budějovic a dál na rakouskou hranici.

Zlepšením plavebních podmínek na Labi na úroveň, který bude odpovídat splavnosti v Německu, budou vytvořeny podmínky pro přepravu 4,5 milionu tun nákladu ročně, uvádí se v dokumentu. Od Baťova kanálu a jeho propojení přes Moravu a Dyji s Dunajem si sociální demokraté slibují rozvoj turistiky.

ČSSD chce z ekologických důvodů preferovat hromadnou dopravu, a to především po železnici, před dopravou individuální. Podporovat chce proto také výstavbu pražského metra. U individuální dopravy chce podporovat růst počtu vozidel nezávislých na palivech vyrobených z ropy.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK