MfD: Po dvou letech členství v EU jídlo v ČR zlevnilo

04.05.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 4. května (ČTK) - České domácnosti po dvou letech od vstupu do Evropské unie nakupují jídlo o tři procenta levněji. Až o třetinu zlevnily brambory, mouka či pečivo. Vyplývá to z průzkumu, který pro Mladou frontu Dnes provedla společnost Incoma.

Pokles cen však podle průzkumu nesouvisí se vstupem do EU, ale s nadúrodou obilí a tlakem obchodních řetězců, které srážejí ceny dolů. K poklesu cen rovněž přispělo, že obchodní řetězce nabízejí stále častěji své zboží pod svými značkami. Například společnost Ahold, provozující prodejny Albert a Hypernova, má podle mluvčí řetězce Kateřiny Černé těchto privátních značek na 450.

Ceny v hypermarketech podle průzkumu přesto nestačí na nabídku diskontních prodejen. "Zatímco nákupní košík složený ze čtyřicítky nejčastěji kupovaných výrobků stál ve velkých prodejnách více než tisícovku, zákazníci diskontů za něj zaplatili pouze 760 korun," píše MfD. Z průzkumu vyplynulo, že diskonty dosahují nižších cen nasazením levnějších výrobků místo dražších produktů známých značek.

Mezi druhy zboží, které naopak za uplynulé dva roky zdražily, patří banány, rýže či cukr. "Před vstupem do EU jsme dováželi banány bez cla, v letošním roce se platí za jejich dovoz z Latinské Ameriky 176 eur za tunu," cituje deník marketingovou manažerku společnosti Chiquita, největšího dovozce tohoto druhu ovoce, Mirku Škrabalovou.

Se vstupem do Unie bývá mylně spojováno zdražení tvrdého alkoholu. To podle deníku zapřičinilo zvýšení spotřební daně na začátku roku 2004, které kvůli předzásobení obchodníků poznali spotřebitelé až v polovině roku.

Domácnosti pocítili rovněž zdražení energií, které se do cen zboží promítá přes rostoucí náklady podniků.

V blízké době by naopak mohly zlevnit káva, čaj a čokoláda, u nichž sněmovna v minulém týdnu schválila snížení DPH z 19 na 5 procent, píše MfD.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK