Do konce roku 2007 vyroste v ČR 13 nákupních center

22.05.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 22. května (ČTK) - V České republice do konce roku 2007 vyroste 13 nových nákupních center. Celková komerční plocha tuzemských obchodních komplexů, která v závěru roku 2005 činila 1,348.000 metrů čtverečních, se díky tomu zvýší o dalších až 306.000 metrů čtverečních. V přepočtu plochy nákupních center na obyvatele by se tak mělo Česko přiblížit průměru Evropské unie. Vyplývá to z průzkumu poradenské společnosti Cushman & Wakefield. Z postkomunistických zemí čeká masivnější výstavba nákupních center pouze Rusko, Polsko a Rumunsko.

"Lidé stále mají zájem nakupovat a obchodníci mají zájem prodávat. Plánovaná výstavba je přirozenou reakcí na požadavky trhu," řekl Martin Žížala z pražské pobočky Cushman & Wakefield. Letos zatím bylo v Česku otevřeno nové nákupní centrum NovoPlaza v Praze 4 a třetí fáze Obchodního centra Letňany, které je s plochou 125.000 metrů čtverečních největším nákupním centrem v zemi. "Díky nim je nyní český průměr 139 metrů čtverečních moderní nákupní plochy na tisíc obyvatel. Do konce roku očekáváme ještě otevření centra Šestka na Praze 6, rekonstrukci Prioru v Ostravě a v Českých Budějovicích roste nové centrum Mercury Center," uvedl Karel Zeman z Cushman & Wakefield.

V roce 2007 se v ČR předpokládá otevření deseti nákupních center, z nichž největší bude Palladium v centru Prahy. Nově se začínají stavět menší lokální centra, která doplňují nabídku velkých obchodních komplexů. Příští rok by měla být dokončena například centra Most City Centre, Bondy Centrum v Mladé Boleslavi, Palace Pardubice či Galerie Fénix a Centrum Palmovka v Praze.

Plocha moderních nákupních center se loni v ČR zvýšila zhruba o pětinu na více než 1,3 milionu metrů čtverečních. V přepočtu na obyvatele bylo v republice 132 metrů čtverečních těchto ploch na 1000 lidí, zatímco evropský průměr činil 171 metrů čtverečních. Díky plánované výstavbě nových nákupních komplexů by ČR mohla podle odborníků evropského průměru dosáhnout během příštích tří let.

I když je o pronájem prodejních ploch v českých nákupních centrech velký zájem, výše nájemného v ČR patří k nejnižším v celé Evropě. Například v nákupním centru na okraji Prahy se za pronájem jednoho metru čtverečního v prodejní jednotce o velikosti 100 až 200 metrů čtverečních podle údajů společnosti Cushman & Wakefield účtuje zhruba 400 až 600 eur ročně. Naopak nejdražší je pronájem obchodních ploch ve Velké Británii, kde se za metr čtvereční platí i 2500 až 2800 eur ročně.

Česká republika v poslední době zažívá velký rozmach nákupních center. Například loni bylo v tuzemsku otevřeno šest velkých nákupních středisek, což je podle průzkumu společností Incoma Research a GfK Praha nejvíce v historii země. Zatímco dříve nákupní centra vyrůstala na okrajích měst, nyní se staví ve stále větší blízkosti městských center.

"Ze šesti v loňském roce otevřených shopping center potvrzují toto pravidlo celkem čtyři," uvedl František Diviš z Incoma Research. Dalším výrazným trendem je zvětšování průměrné velikosti nákupních center. Nyní na českém trhu funguje již 11 nákupních středisek s více než 100 nájemci a dalších zhruba 30 center s 50 a více nájemci.

Rostoucí počet nákupních center má však nepříznivý vliv na jejich návštěvnost. Někteří z nájemců prodejen v obchodních centrech si v poslední době začínají stěžovat, že zákazníků není tolik, kolik majitelé těchto center slibovali. Obchodníci kvůli tomu odmítají platit nájem a první spory již začal řešit rozhodčí soud při Hospodářské komoře.

"Zcela rozhodující pro úspěch nákupního centra je jeho lokalita - hustě obydlená zóna s výborným dopravním spojením veřejnou i soukromou dopravou s možností parkování. Důležitou roli hraje také správný mix obchodníků. Developeři se snaží nabídku zatraktivnit, takže běžnou součástí center se tak v posledních letech stal segment zábavy," upozornil Zeman.

Na konci roku 2005 měla podle něj všechna evropská nákupní centra plochu kolem 90 milionů metrů čtverečních. V loňském roce bylo v Evropě postaveno a otevřeno 177 nových nákupních center, dalších 59 obchodních komplexů bylo rozšířeno o nové plochy. Podle odborníků ze společnosti Cushman & Wakefield by plocha evropských obchodních center měla v roce 2007 překročit 100 milionů metrů čtverečních.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK