Společnosti TATRA loni výrazně klesl zisk na pět milionů Kč

19.06.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Kopřivnice (Novojičínsko) 19. června (ČTK) - Čistý zisk automobilky TATRA se loni výrazně meziročně snížil ze 794 milionů na 4,799 milionu korun. Díky rostoucímu provoznímu zisku ale management firmy hledí do budoucnosti s optimismem. Provozní výsledek hospodaření se bez vlivu rezerv a opravných položek otočil z předloňské stodevadesátimilionové ztráty na téměř stomilionový zisk v roce 2005. Tržby se snížily přibližně o osm procent na 3,65 miliardy korun, hlavně kvůli posunu termínu dodávek do Indie, řekl na dnešní valné hromadě předseda představenstva Igor Vlček.

Na začátku letošního roku se situace automobilky dále postupně zlepšovala, během prvních měsíců vytvořila čistý zisk 145 milionů Kč, dodal. "Zisk není takový, jaký by držitelé akcií očekávali, ale snažíme se zachránit společnost, která byla nedávno v hlubokých dluzích," řekl akcionářům Vlček. Ztráta firmy i po zaúčtování letošního zisku stále přesahuje 667 milionů korun, ještě na konci roku 2004 ale dluh dosahoval téměř 1,5 miliardy korun.

Přes aktuální pozitivní trend má Tatra zaděláno na další potíže. Americký vlastník Terex už v souvislosti s novelou zákona o obchodování s vojenským materiálem oznámil záměr své akcie prodat, zároveň ale firmu financuje dlouhodobým úvěrem téměř 700 milionů korun. Podle novely musejí lidé ve statutárních orgánech zbrojovek projít bezpečností prověrkou, o niž podle některých odborníků nemohou požádat cizinci. Terex by proto musel odvolat své členy dozorčí rady, kteří na Tatru dohlížejí.

Tatra loni prodala 944 nákladních vozidel, o stovku méně než v roce 2004. "Letos se prodej zvyšuje, podle dosavadních výsledků zřejmě překročíme plánovaný prodej 1117 kompletních vozů," řekl Vlček. Podíl exportu dosáhl přibližně 71 procent, firma vyváží zejména do Ruska a bývalých zemí Sovětského svazu a do Indie.

Během loňského roku Tatra propustila 544 lidí, část zaměstnanců přešla do firem, kterým automobilka prodala výrobu některých dílů. Na konci roku 2005 Tatra zaměstnávala 1548 zaměstnanců, v dceřiných firmách pracovaly další téměř 2000 lidí.

Další osud automobilky podle dřívějších prohlášení částečně závisel na získání kontraktu na dodávku asi tisícovky nákladních automobilů pro českou armádu, která by dala firmě práci na pět let. Ministerstvo obrany před několika dny nabídku Tatry označilo jako předraženou, nyní se o ceně dále jedná.

Akciová společnost Tatra loni ovládala pět dceřiných společností. Tawesco se zabývá výrobou nástrojů a lisováním kovů za studena, Tafonco sléváním kovů, Taforge výrobou výkovků a Energetika Tatra výrobou a prodejem elektřiny. Energetiku Tatra loni automobilka prodala pražské firmě Komterm za 40 milionů korun, polovinu z této částky ale tvořily odpisy nedobytných pohledávek. Automobilka si ponechala veškeré sítě, má tedy stále přístup ke konkurenčním dodávkám energie.

Majoritním vlastníkem firmy je americká společnost Terex Corporation, která ovládá 80,51 procenta akcí. Společnost Vectra Limited má 11,11 procenta akcií, zbytek drží drobní akcionáři.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK