Hlavenka: Nikdy jsme neusilovali o rychlokvašené produkty či služby

21.08.2006 | , Finance.cz
INTERVIEW


O metodách jak se stát nejlepším na trhu, o výběru té správné oblasti podnikání či o výhodách prodeje produktů a služeb pomocí internetu jsme si povídali s Jiřím Hlavenkou, výkonným ředitelem a místopředsedou představenstva společnosti Computer Press.

Dobrý den, mohl byste nám na začátku našeho rozhovoru ve zkratce představit společnost Computer Press? Co je vaší hlavní činností a na jaké produkty či služby se zaměřujete.
Computer Press je dnes největším knižním vydavatelem v České republice s cca 400 knižními novinkami ročně; je též největším časopiseckým vydavatelem v oblasti digitálních technologií a též předním vydavatelem internetových odborných médií (lídr trhu spolu s Mafrou). Toto jsou tři hlavní podnikatelské činnosti, nejvýznamnější z hlediska tržeb, obratu i celkového strategického významu.
 
S jakým cílem jste v roce 1994 zakládali společnost Computer Press?
Důvody byly celkem prozaické a ani po dvanácti letech se za ně nestydíme: chtěli jsme přinášet na trh informace, které na něm chyběly a o které byl v té době silný zájem, a chtěli jsme být být úspěšní po finanční stránce. Dá se také říci, že pro mě i ostatní zakladatele byla naše práce naším koníčkem… platí to dodnes, alespoň pro mě.
 
Z jakého důvodu jste se rozhodli začít podnikat právě v oblasti časopisecké a knižní produkce a internetu? (prosíme stručný popis vaší historie od nápadu až k roku 2006)
Na začátku devadesátých let byl obrovský, z dnešního pohledu až nepředstavitelný hlad po kvalitních informacích z oblasti tehdy obrovsky se šířících a populárních počítačů. Lidé po ovládnutí počítačů a programů doslova prahli, a já jsem v této oblasti působil v oné době již skoro deset let – začínal jsem s osmibiťáky a již pro ně jsem vytvářel manuály, klubové časopisy atd. Nešlo jen o „vzdělávání“ v akademicky vnímané podobě, ale spíše o „popularizaci“: dělal jsem, z dnešního pohledu, snad odjakživa a bavilo mě to, tedy důvod, proč začít podnikat právě zde, byl nasnadě.
Internet přišel logicky jako další médium – tedy další „kanál pro zprostředkování informací“ – jakmile se objevil, bylo jen přirozené jej začít využívat. Podstata našeho podnikání nespočívá v tom, jak informace šíříme, ale co, proč a komu to sdělujeme.
 
Je pravda, že oblast prodeje knih a oblast prodeje časopisů se vzájemně podporují?
Ovšem, ale není to nijak dramatické. Sdílíme administrativu a finanční řízení, sdílíme práci s lidskými zdroji a další manažerské činnosti, pravidelně si redakce knih a časopisů vyměňují nejnovější poznatky. Myslím, že každého podnikatele napadne, zda nepůsobit ve více oblastech, které jsou si blízké, aby dosáhl právě těchto synergických efektů. To, co je ale důležitější a na co bych chtěl zde s dovolením obrátit vaši pozornost, je schopnost firmy či podnikatele více oblastí dobře zvládnout. Myslím, že to, co jsme dosáhli, tedy být současně jedničkou na českém trhu ve všech třech oblastech, ve kterých působíme, je dosti jedinečné.
 
Vydáváte 13 různých časopisů a odbornou literaturu. Kolik časopisů a kolik knih ročně vydáte? To je poměrně široký záběr. Má snad každý časopis svoji stálou redakci, nebo vzniká jiným způsobem?
Ano, každý časopis má svoji stálou redakci, přinejmenším stálého, velmi kvalitního šéfredaktora. Ten je za obsahovou stránku časopisu plně zodpovědný a je v ní i pravomocný. Knih vydáváme, jak jsem už uvedl, přes 400 novinek ročně, k tomu přičtěme cca 150 reprintů a aktualizací; celkem se jedná asi o 1,4 milionu kusů knižních publikací. V oblasti časopisů pak jde rovněž o milión výtisků ročně.
 
Jakým způsobem své časopisy a knihy distribuujete?
U časopisů asi nepřekvapí, že využíváme služeb distribučních společností – obou dominantních, které u nás působí, tedy Mediaprintu a PNS. Předplatné si organizujeme sami, nevyužíváme služeb předplatitelských specialistů, zejména z toho důvodu, že svým zákazníkům dodáváme navíc řadu služeb či produktů, což by pro předplatitelské specialisty bylo už složité.
Knihy distribuujeme především vlastní silou: máme obchodní tým, který se stará o knihkupce v ČR (i SR) především po obchodní stránce, vlastní dodávky publikací provádí dopravce. Jsme rovněž přímým dodavatelem předních obchodních řetězců v ČR a SR a dnes velmi významným kanálem je přímý prodej, zejména po Internetu v naší vlastní internetové prodejně.
 
Computer Press patří v současné době mezi přední české mediální domy, působící v této oblasti. Můžete nám prozradit, jak se vám podařilo takové pozice na trhu dosáhnout?
Dlouholetou vytrvalostí. Pokud se podíváte na naše historické křivky – tržby, produkce, tržní podíly, počty čtenářů, předplatitelů a zákazníků atd. – zjistíte, že dosahujeme nepřetržitého, postupného vzestupu. Nikdy jsme neusilovali o „rychlokvašené“ produkty či služby, o rychlé dosažení cíle například masivní marketingovou kampaní. Domníváme se – a realita nám dává za pravdu – že je vhodnější produkty a služby postupně budovat a vylepšovat. Ne že bychom se samozřejmě okamžitému úspěchu bránili, ale jsme názoru, že klíčový pro úspěch jsou naši lidé, a jejich kvalita rost právě postupným tréninkem a postupným zlepšováním. Je samozřejmě důležité nedopouštět se v podnikání zásadních chyb, nespadnout z pracně vybudovaných pozic dolů – to se nám, myslím, zatím celkem daří. Mimochodem, pokud se podíváte na nejúspěšnější světové společnosti, na „blue chips“, jsou to vše firmy vzniklé a rozvíjené vytrvalým, usilovným budováním..
 
Co Computer Press a internetové obchody? V loňském roce došlo k určitým změnám, můžete nám říci o co šlo?
Jak je známé, Computer Press provozoval internetový obchod Vltava.cz, a jak je naším dobrým zvykem, byl a dnes stále je největším internetovým obchodem na českém Internetu – žádný jiný subjekt se nemůže pochlubit tak vysokým počtem nakupujících zákazníků. Vltava.cz ale vznikla poněkud kuriózně: chtěli jsme někdy v roce 1995 vyzkoušet, zda i čeští zákazníci jsou schopni využít Internetu v oněch pradávných dobách i k nakupování, zájem předčil naše očekávání a protože jsme se i Vltavě věnovali pečlivě, rostla rychlým tempem a získala časem stovky tisíc zákazníků.
E-shop ale nikdy nepatřil k našemu základnímu podnikání: byli jsme, jsme a budeme vždy vydavatelem. Proto, když jsme tento byznys považovali za zralý a stabilizovaný, jsme jej prodali dalšímu investorovi; byl to pro nás dobrý obchod.

Internet patří při prodeji výrobků a služeb mezi stále účinnější zbraně a v mnohých oblastech je dokonce výhodnější než klasické formy prodeje. Neuvažujete o větším využití internetu při vaší podnikatelské činnosti?
Troufám si říci, že žádný jiný vydavatel nevyužívá Internetu v takové míře jako my: ukažte mě jiného odborného vydavatele, jehož stránky měsíčně navštíví milión osob! Internet je pro nás podstatným prodejním kanálem, v oblasti knih nejrychleji rostoucím, a právě tak počet předplatných časopisů či jednotlivých doposílek realizovaných přes Internet roste rychleji než jakékoli jiné prodeje. Máte tedy pravdu v tom, že Internet považujeme – ale je tomu tak už řadu let – za nejen nesmírně perspektivní, ale už i dnes za nejúčinnější prodejní kanál a budeme jej nadále rozvíjet. (Bohužel nemohu prozradit procento tržeb, které přes Internet realizujeme; tento údaj považujeme za důvěrný).
 
Který internetový projekt považujete za nejúspěšnější?
Určitě se rádi vždy pochlubíme Vltavou – myslím, že to to byl takový „otevírač dveří“ elektronické komerce u nás, obchod, který byl inspirací pro spoustu dalších podnikatelů. K dalším projektům, ze kterých máme velkou radost, patří internetová média: Živě.cz, což je dnes nepochybně největší autorita v oblasti informačních technologií, předstihující mnohá tištěná média vlivem i čteností, a Mobilmania.cz, která dosahuje na naše poměry doslova „západoevropských“ čteností.
 
A co konkurence? Koho považujete za svého největšího konkurenta a jaká je vaše největší konkurenční výhoda?
Působíme ve více oblastech, máme tedy více konkurentů – v každé z klíčových oblastí je jeden, kterého si všímáme nejvíce. V časopisech je to Vogel Burda: kvalitní vydavatel s nadnárodním zázemím, které ho se nám sice podařilo předstihnout prakticky ve všech podstatných ohledech, ale jehož existenci musíme samozřejmě stále brát na vědomí. V oblasti knih je to pak logicky Grada: dá se říci, že rivalita Computer Pressu a Grady probíhá takřka ve všech knižních segmentech, které v odborné literatuře existují. I Gradu jsme podle našich údajů předstihli, nicméně soupeření je stále vyrovnané; Grada je, jak známo, český podnikatelský subjekt, který je dnes kvalitně provozně i obchodně řízený a se kterým budeme pravděpodobně soupeřit ještě řadu let. V oblasti internetových odborných časopisů považujeme za svého hlavního soupeře MaFru, která má na Internetu podobné produkty: zde jsme obzvláště hrdí na to, že společnost s tak obrovským zázemím a s hojně využívanou marketingovou podporou největšího českého deníku jsme schopni, byť těsně, s našimi internetovými projekty porážet.
Nemyslím si, že máme nad těmito subjekty nějakou evidentní konkurenční výhodu: jak už jsem řekl, pracujeme dlouhodobě, usilovně, a vybojovaných pozic se nevzdáváme. U konkurentů často vidím větší výkyvy: dobytí pozic za velkou cenu, pak jejich pro mě někdy až nepochopitelné opuštění, časté personální změny atd.
 
Rozhodli jste se podnikat pouze na českém a slovenském trhu nebo plánujete expanzi i do dalších zemí?
Velikost českého mediálního trhu se dnes počítá v desítkách miliard korun. Velikost tohoto „rybníka“ nám pro další lovení zcela postačuje.

Na závěr nám prozraďte, jaké má Computer Press v rámci rozvoje společnosti plány do budoucna.
Nemohu toho prozradit příliš mnoho, z pochopitelných důvodů: jsme vnímáni jako lídři trhu, často razíme cestu novými aktivitami a nechceme je naší konkurenci telegrafovat předem. Neřeknu asi nic překvapivého, když uvedu, že vydavatelství, jak v periodických, tak neperiodických publikacích (časopisy a knihy) bude i nadále naším hlavním oborem. Určitě budeme investovat do rozvoje v oblasti Internetu: i to je už nyní vidět, otevíráme až několik internetových odborných médií ročně – naposledy například velmi zajímavé časopisy Abecedazahrady.cz a Navigovat.cz – a posilujeme internetový kanál v prodeji.

 
Děkujeme za rozhovor
Vladimír Šindelka, Finance.cz

Jiří HlavenkaIng. Jiří Hlavenka se narodil v roce 1964 a v rámci studia absolvoval jadernou energetiku na VUT v Brně. Samostatně podnikat začal krátce po revoluci. Je spoluzakladatelem brněnského vydavatelství CCB, v roce 1994 spoluzaložil a dodnes řídí vydavatelství Computer Press. Jiří Hlavenka je autorem více než 30 odborných publikací a několika tisíc článků z oblasti informačních technologií a Internetu. Je ženatý a má syna.

Autor článku

Vladimír Šindelka  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: INTERVIEW