Nový ministr dopravy Řebíček personální čistky nechystá

05.09.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 5. září (ČTK) - Nový ministr dopravy Aleš Řebíček žádné personální čistky nechystá. Uklidnil tak vysoké úředníky ministerstva, když ho dnes do funkce uvedl premiér Mirek Topolánek. "Přivádím si s sebou jen tři nejbližší spolupracovníky," dodal.

Jedním z náměstků by se tak podle něho měl stát Pavel Škvára, dosavadní ředitel kabinetu ministra spravedlnosti Pavla Němce. Ředitelem kanceláře ministra je nově Rudolf Vyčichla, který byl dosud ředitelem pro strukturální fondy EU na krajském úřadě Ústeckého kraje. Řebíček si přivedl také Petra Šlegra, který byl kandidátem na ministra dopravy v původně zamýšleném kabinetu trojkoalice za Stranu zelených.

Hlavní prioritou nového ministra dopravy je získat na rozvoj dopravní infrastruktury víc prostředků. Ročně by podle něho mělo jít na silnice a železnice alespoň 80 miliard korun ze státních i soukromých zdrojů, ale také z evropských fondů. Letos dopravní infrastruktura získala rekordních 70 miliard.

Řebíček počítá také s vytvořením fondu, který by byl určen na předfinancování akcí zpětně hrazených ze zdrojů EU. Stavby, které unie podpoří, totiž musí nejdříve uhradit investor a teprve zpětně získá podporu EU. Do fondu by měly jít prostředky z privatizace. Vyčerpání peněz z EU je také jednou z hlavních priorit premiéra Topolánka.

Nový ministr nepočítá s radikálním přehodnocením projektu elektronického mýtného. "V každém případě budu chtít tu smlouvu alespoň vidět," dodal s tím, že prověrku kontraktu již provedl antimonopolní úřad. Smlouva s firmou Kapsch je uzavřená a platná, vysvětlil. Mýtné by se tak mělo začít vybírat od roku 2007.

Speciální kapitolou je podle ministra řešení situace na dálnici D1. Potřeba je především co nejrychleji dostavět rychlostní silnici R35, která bude tvořit paralelní tah vůči D1. Na všech dálnicích by měl pomoci také informační systém, který by mohl omezit kolony po případných nehodách.

V Českých drahách Řebíček plánuje dokončit přeměnu na holding. Chce vymezit a organizačně i finančně osamostatnit hlavní produkty ČD. "Nákladní doprava, dálková osobní doprava, regionální a příměstská osobní doprava budou působit separátně," řekl. Má to zamezit křížovému financování ztrátové osobní dopravy ze zisků nákladní.

Nový ministr je dopravní inženýr a má více než 15leté zkušenosti z oboru. Posledních deset let řídit stavební a dopravní firmu Viamont. V dubnu oslavil 39. narozeniny.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK