Odbory odložily stávku autobusů v Ústeckém kraji

05.09.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Ústí nad Labem 5. září (ČTK) - Ústeckému kraji opět hrozí, že bude bez autobusového spojení. Odboráři Dopravního podniku Ústeckého kraje (DPÚK) a ČSAD Česká Lípa dnes oznámili, že budou od středy stávkovat. Odborům vadilo, že kraj si u ČSAD Česká Lípa objednal autobusové spoje jen do konce roku. Zaměstnanci se báli, že přijdou o práci. Hodinu před půlnocí odbory oznámily, že stávku o 24 hodin odkládají. Chtějí vyčkat na výsledek středečního jednání zastupitelů Ústeckého kraje, kteří mají rozhodnout o autobusové dopravě na příští rok, řekl novinářům mluvčí odborářů Josef Provazník.

Za dostatečnou záruku odbory považují prodloužení objednávky autobusových spojů provozovaných ČSAD Česká Lípa do 2. června 2007. Pokud se tak nestane, začne neomezená stávka o půlnoci ze středy na čtvrtek. ČSAD Česká Lípa má smlouvu do 2. června 2007, ale objednávku na své služby do 31. prosince 2006.

Pokud by ve středu autobusy nevyjely, porušily by dopravní firmy podle mluvčí krajského úřadu Šárky Roudnické zákon. "Platí vrchnostenské nařízení, jemuž se podnik musí podřídit," uvedla. Školní spoje byl připraven kraj zajistit.

Autobusové spoje v kraji již letos nevyjely mezi 1. a 4. srpnem. Tenkrát se rozhodnutí vedení DPÚK dotklo zhruba 40.000 lidí, kteří měli problém dostat se do práce či k lékaři.

Komunikaci podle Roudnické brzdí i vedení ČSAD Česká Lípa, která by měla od 9. září zajišťovat drtivou většinu autobusových spojů v Ústeckém kraji. Dopravce se obává, že smlouva, kterou představitelé ČSAD Česká Lípa a Ústeckého kraje v červnu uzavřeli, neobsahuje tzv. závazek veřejné služby, podle kterého by kraj musel ČSAD hradit ztrátu z dotovaných linek. Ústecký kraj v pondělí navrhl dodatek ke smlouvě, který by takový dodatek obsahoval. Jeho podpis ale ČSAD Česká Lípa odmítlo, její návrh smlouvy zase nechce akceptovat kraj.

Odboráři po pátečním bezvýsledném jednání s ústeckým hejtmanem Jiřím Šulcem vyhlásili v pondělí vyhlásili stávkovou pohotovost. Podle nich hrozí, že pracovníci ČSAD Česká Lípa začnou již tento měsíc dostávat výpovědi kvůli nadbytečnosti. Odboráři proto navrhují, aby se celá situace vrátila před 1. únor 2006, kdy kraj vypověděl DPÚK smlouvu kvůli vysoké ceně za dopravu. Autobusoví dopravci by jezdili za ceny platné v té době a řešení situace by se odložilo do doby, než soudy rozhodnou o sporech kraje a obou firem.

Kraj má s DPÚK dlouhodobé neshody. Dopravce na začátku srpna zastavil na čtyři dny provoz na 2100 spojích, protože mu kraj nezaplatil za ztrátu z osobní dopravy za poslední tři měsíce. Podnik žádá zhruba 70 milionů Kč. Kraj je ale vyplatit nehodlá, protože s DPÚK nemá od 1. května platnou smlouvu. Od 9. září budou na linkách DPÚK jezdit autobusy sesterské firmy ČSAD Česká Lípa. Firma, která má s DPÚK stejného majitele, od DPÚK převzala většinu jeho řidičů.

DPÚK se dostal do sporů s vedením Ústeckého kraje, protože na letošní rok navrhl Ústeckému kraji na dotovaných spojích cenu 39 korun za kilometr. Z té asi 14 korun zaplatí cestující, zbývající peníze měl doplatit dopravci kraj. Ten s tím ale nesouhlasil a s dopravcem k 1. květnu rozvázal smlouvu. Například sousední Liberecký kraj se letos se čtyřmi největšími dopravci dohodl na ceně 31 korun na kilometr, z toho tržby z jízdného představují asi 15,40 Kč. Za tuto cenu jezdí i ČSAD Česká Lípa, který výběrové řízení na nástupnictví po DPÚK v Ústeckém kraji s cenou 27,50 koruny na kilometr.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK