Tisk: Dodatek smlouvy o mýtném údajně snižuje limity pro Kapsch

21.11.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 21. listopadu (ČTK) - Dodatek smlouvy o mýtném, který nadále obě smluvní strany, tedy ministerstvo dopravy a dodavatelská firma Kapsch, odmítají zveřejnit, údajně snižuje některé limity, které jsou rozhodující buď pro vyplacení odměny pro Kapsch nebo vymáhání penále od této firmy. Informuje o tom dnešní Mladá fronta Dnes. Z textu dodatku prý také vyplývá, že se stát nestane majitelem softwaru, který je pro provoz celého systému klíčový. Stávající ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS) informace deníku odmítl komentovat. Dnešnímu Právu řekl, že další dodatek ke smlouvě by měl být podepsán do 15. prosince.

Podle původní smlouvy má rakouská společnost nárok na měsíční odměnu, když se jí podaří vybrat peníze od více než 95 procent všech kamionů, které mýtné brány zaregistrují. Pokud vybere méně, měla by platit státu penále. Nový systém však tuto hranici pro první tři měsíce snižuje na 85 procent, uvedla MfD.

Dále z textu dodatku údajně vyplývá, že se stát oproti původním plánům nestane majitelem části softwaru, klíčového pro výběr mýtného na všech zpoplatněných dálnicích. To může podle deníku svázat státu ruce pro případ, že by s Kapschem někdy chtěl přestat spolupracovat.

Stát se zřejmě bude muset podílet také na placení bankovních poplatků ČSOB za provozování platebního systému. Ty mohou v okamžiku, kdy se systém rozběhne naplno, přesáhnout až 100 milionů korun ročně, a to po dobu několika let. Kapsch přitom původně sliboval, že poplatky zaplatí sám, připomíná MfD.

Ministerstvo dopravy v otázkách dodatku ke smlouvě nadále zachovává mlčení. "Mohu jen konstatovat, že jde o důvěrnou informaci, již nejsem oprávněn bez předchozího písemného souhlasu druhé smluvní strany zveřejnit," řekl deníku Řebíček.

V rozhovoru listu sdělil, že systém musí být zprovozněn včas. Pokud se tak nestane bude ministerstvo důsledně trvat na uplatnění sankcí zakotvených ve smlouvě. Ministr také popřel, že by kvůli jednání s Kapschem cítil nějaký politický tlak. "Pouze hájím zájem státu, který je v tuto chvíli ohrožen nevyváženou smluvní pozicí," vysvětlil.

V dnešním Právu ministr dopravy uvedl, že jednání se nyní soustředí hlavně na druhý dodatek. "Předpokládám, že druhý dodatek bude podepsán do 15. prosince," řekl deníku. S firmou Kapsch chce rovněž vyjednat prodloužení platnosti letošních dálničních známek až do 31. ledna. "Lze to vyřešit tzv. přílepkem k některému z návrhů zákonů, jimiž se teď zabývá Poslanecká sněmovna," poznamenal Řebíček.

Na nynějším dodatku ke smlouvě se Kapsch dohodl s předchozím ministrem Milanem Šimonovským (KDU-ČSL) kvůli zpoždění zahájení výstavby, které zapříčinilo řízení s Úřadem pro hospodářskou soutěž (ÚOHS). Úřad se přitom chystá smlouvu o mýtném znovu prověřit; tentokrát se zaměří právě na zmíněný, a to z hlediska jeho výhodnosti pro stát.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK