Veřejná doprava zdražuje, auto je zase výhodnější

14.12.2006 | , Finance.cz
FinTriky


Konec roku nám připravuje nemilá překvapení. Také v dopravě se mnoho změní: České dráhy zdražují a taky dálkovým autobusem budeme cestovat za větší peníze. Snad jen to auto nepodraží. Je to ale správná cesta?

Téma týdne: Rok 2007 plný změn

Se startem nového roku se musíme připravit také na zdražování dopravy.Vlaky, autobusy i individuální doprava. Vše zdražuje. Světlou výjimkou by mohla zůstat doprava městská, tedy ta hromadná (MHD). Podle dostupných informací tři největší města v republice (Praha, Brno, Ostrava) změny cen nechystají.

Cesta autem snad nezdraží
Nepříznivý vývoj ceny ropy v posledních letech nemůže mít za následek nic méně, než zdražení paliv pro motorová vozidla. A tak zatím co ve Venezuele stojí litr benzínu v přepočtupr jednu korunu, u nás na čerpacích stanicích je to osmadvacetkrát více. Nebýt propastného pádu dolaru ke koruně až na aktuálních 21 korun, stál by litr naturalu možná i více než 40 korun. Přesto se cena benzínu i motorové nafty okolo 30 korun projevuje i do přepravních nákladů nejen osob (autobusová i individuální doprava), ale i zboží. V příštím roce nás snad v tomto výrazné změny nečekají. Určitě ne k lepšímu. Žádná analýza nepredikuje cenu ropy na výrazně sestupné křivce, na druhou stranu ani výrazné ropné šoky s cenou blížící se stu dolarů čekat také nemůžeme. Postupné zdražování a proti tomu možná mírné posilování koruny by mělo udržet ceny pohonných hmot na stávajících hladinách.

Aktuální vývoj cen benzínu a nafty můžete sledovat v sekci Kapitálový trh.

Dálkové autobusy výjimku nedostaly
Se zavedením mýtného od začátku příštího roku úzce souvisí hromadná autobusová doprava. Dálkové autobusy jsou totiž vozidla s hmotností nad 12 t a ta budou od nového roku platit na dálnicích mýto. Průměrná výše mýta je podle informací z ministerstva dopravy 4,05 Kč za jeden kilometr zpoplatněného dálničního úseku. Pokud to tak je, dálkový autobus jedoucí z Brna do Prahy zaplatí za mýto přibližně 800 Kč. Do ceny jedné jízdenky se mýto může promítnout ve výši až 20 Kč. Proti klasické dálniční známce, jak ji autobusy platily doposud je to zdražení výrazné.

Tato ne příliš šťastná zpráva pro autobusové dopravce je jistě dobrou zprávou pro ekology. Rychlým, čistým, pohodlným a levným autobusům křižujícím zemi by konečně efektivně mohla začít konkurovat železniční doprava a hlavně její nový produkt eLiška.

Za vlak dáme taky více
České dráhy pro své zákazníky připravují zveřejňování informací velmi promyšleně. Nejdříve hodně zpráv dobrých a pak menším písmem a krátce zprávu špatnou. V záplavě superslev, akčních nabídek a nových produktů tak mohla oku jinak pozorného cestujícího uniknout zpráva, že se s novým jízdním řádem platným od neděle mění ceny zákaznického jízdného. To se počítá z cen jízdného obyčejného a sice tak, že nově se zákaznické jízdné chová jako jednotná sleva ve výši 30 % proti obyčejnému. V důsledku to znamená, že jízdné, které dříve stálo 154 korun nově stojí korun 175. To je zdražení o 14 %! V průměru se zdražuje o symbolická mini procenta. To je ale dáno především nulovým navýšením cen v kilometricky nejnižších pásmech.

Nic naplat. Špatná zpráva se provalila a tak se České dráhy mohou opět stát terčem kritiky. Snad aspoň ta Pendolína budou jezdit na čas.

Přečtěte si další naše finanční tipy, triky, rady a doporučení!

Autor článku

Pavel Nesejt  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: FinTriky