Počet dotazů do registru klientů Solus před Vánoci roste

15.12.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 15. prosince (ČTK) - Počet dotazů do úvěrového registru neplatících klientů sdružení SOLUS se v předvánočním období rychle zvyšuje, což souvisí s rostoucím zájmem o služby bank, leasingových či splátkových firem. Současně také stoupá podíl odpovědí, kdy byl v databázi nalezen klient, který neplní či neplnil své předešlé závazky. Informoval o tom tajemník sdružení Jan Stopka. V pondělí a úterý zaznamenal registr 26.729 dotazů členských společností, což byl proti loňsku dvojnásobek.

"Nárůst dotazů do registru jsme očekávali, a to zejména s ohledem na probíhající vánoční nákupy," uvedl Stopka. Zájem o využívání registru podle něj ale roste dlouhodobě. Důkazem jsou počty dotazů za poslední tři měsíce, kdy v září bylo 209.944 dotazů, v říjnu 225.296 a v listopadu 245.703 dotazů. Pro srovnání před rokem podaly členské společnosti v září 85.885 dotazů, v říjnu 88.057 a v listopadu 118.106 dotazů.

V období příprav na svátky mají podle Stopky lidé vyšší tendenci dále se zadlužovat i v případě, že již nesplácejí své předchozí závazky. V pondělí a úterý tohoto týdne dosahovala míra tzv. hit-rate 14,5 procenta. Mírou hit-rate se rozumí podíl odpovědí, kdy byl v databázi nalezen klient, který neplní či neplnil své předešlé závazky. Loni činil v průměru tento ukazatel 8,15 procenta, o rok předtím pak 4,5 procenta.

Poptávka po službách bankovních i nebankovních finančních institucí každoročně kulminuje právě v listopadu a prosinci, vysvětlila mluvčí Home Creditu Andrea Dobšíková. Podíl klientů Home Creditu, kteří se dostanou do prodlení se splácením, je podle ní minimální. "I přes narůstající počet a objem poskytnutých úvěrů je dlouhodobě stabilní," doplnila.

V předvánočním období se zvyšuje hit rate, což však nemusí nutně znamenat, že se zvyšuje počet neplatičů, upozornila mluvčí HVB Bank Petra Kopecká. Spíše to podle ní vyjadřuje stav, kdy si i již existující neplatiči chtějí někde vypůjčit. "Protože se členská základna Solus v minulém roce rozšířila o mobilní operátory a ČSOB, je její šíře výrazně větší proti předcházejícím obdobím, dodala.

Do činnosti sdružení SOLUS je nyní zapojeno 21 společností z pěti sektorů. Vedle bankovních i nebankovních finančních institucí jsou jeho členy společnosti z energetiky, telekomunikací či poskytovatelů satelitní a kabelové televize a internetu. Členská společnost se na základě dotazu do databáze dozví pouze informaci o existenci dluhu klienta, případně o jeho úhradě. Ta je v databázi uchována tři roky. Data se v databázi shromažďují pouze se souhlasem klientů. Sdružení SOLUS vzniklo v létě 1999.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK