ÚOHS potvrdil firmě Tupperware pokutu 2,3 mil. Kč za určování cen

19.12.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Brno 19. prosince (ČTK) - Česká pobočka firmy Tupperware zaplatí za určování prodejních cen svých výrobků pokutu 2,3 milionu korun. Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Martin Pecina potvrdil původní verdikt z loňského října. Chování firmy narušilo hospodářskou soutěž, protože omezilo konkurenci mezi jednotlivými prodejci, řekl dnes novinářům Pecina. Rozhodnutí je pravomocné, firma se může obrátit na brněnský krajský soud.

Tupperware vyrábí kuchyňské náčiní, prodává ho na takzvaných uzavřených prezentacích. Výrobky nizozemské značky tak nejsou k sehnání v běžné maloobchodní síti. Stejně pracuje i řada dalších firem, ÚOHS má teď několik tipů na chyby v jejich práci. "Proto se chceme v příštím roce na přímý prodej zaměřit," uvedl Pecina.

Firma Tupperware od roku 1997 do října 2005 diktovala svým distributorům pevnou cenu zboží pro prodej koncovým zákazníkům. Prodejce potom kontrolovala. Pokud podmínky nedodrželi, hrozilo jim ukončení spolupráce. Obchodníci mohli změnit přikázané ceny jen výjimečně, třeba při reklamních akcích. I tak s tím musel Tupperware souhlasit.

"Dohody o přímém určení ceny pro další prodej představují nejzávažnější formy zakázaných dohod. Nastavení ceny pro další prodej může způsobit navýšení nákupních cen pro spotřebitele," vysvětlil Pecina. Hospodářskou soutěž podle antimonopolního úřadu poškodila i dohoda o zákazu zpětného prodeje a exportu. Obchodníci nemohli kupovat výrobky mezi sebou, byli nepřímo zavázáni kupovat zboží výhradně od Tupperware.

Společnost Tupperware loni dosáhla tržeb 155,9 milionu korun. Maximálně mohl ÚOHS udělit pokutu deset procent z celoročního obratu firmy. Pokuta je v jejím případě poměrně vysoká, doplnil Pecina. Úřad podle něj zohlednil mimo jiné délku porušování zákona a dominantní postavení firmy. Navíc se Tupperware stejných prohřešků dopouštěl také na Slovensku.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK