S Novým rokem začnou kamiony od 12 tun platit elektronické mýtné

27.12.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 27. prosince (ČTK) - Úderem silvestrovské půlnoci začnou všechny kamiony o hmotnosti 12 tun a více podléhat na území ČR povinnosti platit elektronické mýtné. V první etapě se povinnost týká asi 970 kilometrů dálnic a rychlostních silnic. Průměrná sazba je 4,05 koruny za kilometr, konkrétní suma, kterou dopravce zaplatí, závisí na množství emisí a počtu náprav vozidla.

Zavedení systému elektronického mýtného umožnila novela zákona o pozemních komunikacích, která nabývá účinnosti taktéž 1. ledna 2007. Novela poprvé zavádí do českého právního řádu pojem "mýtné" a definuje všechny nezbytné termíny, které s mýtným souvisejí. Dosud se v ČR používalo k platbě za užívání dálnic pouze kuponů, které si řidiči lepili na přední sklo.

Novela upravuje například způsoby placení mýtného, dopravci si mohou vybrat, zda budou platit předem, tzv. PrePay, nebo až dodatečně, tzv. PostPay. Pokud bude na zpoplatněném úseku přistižen neplatící kamion, hrozí mu podle novely zákona o pozemních komunikacích ve správním řízení pokuta až do 500.000 korun.

Kontrolou řádného placení mýtného pověřil zákon celní správu. Celníci mají právo zastavovat vozidla a případně jim zcela zakázat další jízdu. Mohou je též vážit a ukládat řidičům pokuty. Pro lepší kontrolu jsou celníci vybaveni speciálními vozy, které umožňují odhalit neplatiče přímo za jízdy nebo na odstavném parkovišti.

Novela dále určuje, že provozovatelem systému je Ředitelství silnic a dálnic a vybrané finance putují do rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). S novelou souvisí i vyhláška MD, která mimo jiné stanovuje kauci 1550 korun za palubní jednotku Premid. Ta je nutná k řádnému placení mýtného. Vyhláška dále definuje například rozsah úseků, na kterých se má elektronické mýtné platit, nebo říká, co se eviduje v mýtném systému, způsoby platby apod.

I když základní úlohou novely zákona je zavedení systému elektrického mýtného, zabývá se také tzv. časovým zpoplatněním, tedy dálničními známkami. Zákon například upřesňuje povinnost řidiče odstranit starý kupon z předního skla. Prodej dálničních kuponů přechází s 1. lednem z ministerstva financí na SFDI.

Samotné budování mýtného systému provázela od počátku nejistota, zda se ho podaří dokončit včas. Veřejnou soutěž vyhrála rakouská firma Kapsch s mikrovlnou technologií, která si vyžádala vybudování 171 mýtných bran na zpoplatněných komunikacích. Cenová nabídka Kapsche byla přitom až na třetím místě.

Neúspěšní účastníci tendru se několikrát odvolali k antimonopolnímu úřadu, podali stížnosti k českým soudům i Evropské komisi. To zbrzdilo výstavbu bran o tři měsíce. Zpoždění se snažilo MD dohnat dodatkem ke smlouvě, který mj. navyšoval firmě odměnu a převedl na stát zodpovědnost za provizorní řešení, například naftové agregáty, které budou některé brány pohánět místo elektrických přípojek.

Novému ministru dopravy Aleši Řebíčkovi se podařilo dojednat s Kapschem dodatek nový, na jehož základě bude Kapsch platit vysoké penále, pokud systém nebude fungovat, jak má.

Nejistota, která kolem definitivního termínu spuštění elektronického mýta panovala, vadila především dopravním firmám. Komplikovala jim jednání se zákazníky o cenách na rok 2007. Podle dopravců se kvůli zavedení elektronického mýta zvýší ceny kamionové dopravy asi o 15 až 20 procent.

Dopravcům se také nelíbí kauce za palubní jednotku, která jim údajně bude vázat příliš mnoho prostředků. Zdražení se dočkají cestující na autobusových linkách, neboť povinnost platit mýtné se nevyhne ani autobusům.

Zadávací dokumentace projektu počítá s tím, že v první etapě bude vydáno 87.500 palubních jednotek Premid, očekávaný přírůstek ve druhé etapě je asi 30.000. Tato čísla jsou s rezervou 25 procent a nerozlišují domácí a zahraniční dopravce.

Kdy se podaří spustit i tzv. druhou etapu mýtného systému, tedy zpoplatnit silnice I. třídy, není dnes jisté. Zatímco pro první etapu vystavěl Kapsch mikrovlnný systém, pro druhou etapu se nyní oproti původním plánům uvažuje o systému satelitním či hybridním, který není tak náročný na infrastrukturu.

V souvislosti se zaváděním mýtného se některé obce a kraje obávají, že kamiony budou zpoplatněné úseky objíždět. Na druhou stranu odborníci počítají s částečným návratem kamionů na železnici.

Na obě etapy se počítá s náklady kolem 22 miliard korun. Od roku 2008 by mělo mýtné do státního rozpočtu přinést až osm miliard korun ročně.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK