Tisk: Polské vlaky mají problém s českými železnicemi

04.01.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Varšava 4. ledna (ČTK) - Česko odmítá vpouštět na své území polské vlaky, takže nové přímé spoje do Ostravy, kterým se v Polsku dělala velká reklama, musely být pozastaveny. Tvrdí to polský list Dziennik Zachodni. Zároveň tlumočí zklamání výletníků za pivem do ostravské Stodolní ulice, která je proslulá už i v Polsku.

Podle českého Drážního úřadu (DÚ) zatím žádné polské lokomotivy nemají povolení k provozu na české železnici. Jeden ze základních požadavků je, že zahraniční lokomotivy nesmí rušit české zabezpečovací zařízení, sdělil ČTK ředitel DÚ Pavel Kodym. "Hodnoty požadované našimi předpisy nejsou u většiny zahraničních lokomotiv dosaženy," dodal.

Z těchto důvodů nevyjely v prosinci například moderní lokomotivy Siemens společnosti RailTrans na trase Praha - Ostrava, s podobným problémem se předloni potýkaly i nové soupravy Českých drah pendolino.

"Naši jižní sousedé zpochybnili technický stav našich vlaků a rozhodli se je nevpouštět na své území," napsal polský deník a vylíčil údiv a zklamání pasažérů, kteří uvěřili reklamě na přímý spoj z Katovic až do Ostravy. Ale první vlak dojel jen do Bohumína. Tam cestující dostali ultimátum, že buď přesednou do českého spoje, anebo cesta skončí.

"Ještě týden před spuštěním spoje do Ostravy jsme se s Čechy setkali a neměli žádné výhrady. Tím více nás udivilo náhlé rozhodnutí o zadržení našeho spoje," tvrdí Jerzy Faltyński, náčelník dopravy u Slezského podniku regionální dopravy z Katovic.

Kodym ale vidí pochybení na polské straně. "Poláci chtěli schválit jejich lokomotivy, my jsme jim dali seznam požadavků a oni už se neozvali," řekl s tím, že celá věc je ve správním řízení.

Polská strana se v českých výhradách podle listu nedokáže vyznat, doručený dopis totiž ještě překládá z češtiny do polštiny. Zřejmě polské vlaky neladí s českým kontrolním systémem.

Podle deníku má další vlak z Katovic do Ostravy zkusit projít českou prověrkou v pondělí. Faltyński však v listu nevyloučil, že spoje budou pozastaveny až do uzavření smlouvy s přesně definovanými parametry. Zatím se tedy cestuje po starém, čili s přestupem v Bohumíně.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK