Bazala: ČD loni snížily ztrátu na 450 mil. Kč

09.01.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 9. ledna (ČTK) - České dráhy vykážou za rok 2006 ztrátu asi 450 milionů korun, což je zhruba o 130 milionů korun lepší výsledek, než předpokládal podnikatelský plán. Pokud čísla potvrdí i audit, půjde o nejnižší ztrátu od roku 1990. Podnikatelský plán na rok 2007 počítá vůbec poprvé s mírným ziskem. Řekl to generální ředitel drah Josef Bazala. Předloni dráhy skončily ve ztrátě téměř 590 milionů.

"Rok 2006 měl pozitivní trendy, které se snažíme udržet i letos," sdělil Bazala. Renesanci podle něj zažila nákladní doprava, kde se zvyšuje objem přepraveného zboží a tržby vzrostly o půl miliardy na více než 17 miliard korun. Tržby se zvedly o pět procent i u osobní dopravy na 5,6 miliardy.

Přesto právě osobní doprava tradičně táhne České dráhy do ztráty. Zatímco nákladní doprava skončí za rok 2006 v zisku asi 1,5 miliardy, osobní doprava se propadne do ztráty 1,8 miliardy. Důvodem jsou podle Bazaly zejména dřívější nedostatečné platby ze strany ministerstva dopravy za objednané rychlíkové spoje a také ze strany krajů za regionální vlaky.

Na dálkovou osobní dopravu loni chyběla přibližně miliarda, regionální dopravě se nedostávalo asi 200 milionů, uvedl Bazala. Dráhy provozují rychlíky na objednávku ministerstva dopravy, které jim hradí prokazatelnou ztrátu, regionální spoje si zase za své peníze objednávají krajské úřady. Jediné vlaky osobní dopravy, které ČD provozují na vlastní podnikatelské riziko, jsou spoje vyšších kategorií InterCity, EuroCity a SuperCity.

Pro rok 2007 je financování osobní dopravy ze strany ministerstva vyřešeno, pochvaluje si Bazala navýšení příslušné částky rozpočtu ministerstva dopravy právě o chybějící jednu miliardu z loňských 2,4 na letošních 3,4 miliardy korun. Zlepšily se i vztahy s kraji, kde také došlo k navýšení úhrad. "Až do konce roku jsou uzavřeny smlouvy ve více než polovině krajů. Kraje přistupují k železniční dopravě a k číslům o ztrátě ČD vstřícněji, v minulosti ji často zpochybňovaly," říká Bazala.

Právě navýšení plateb z veřejných rozpočtů za osobní dopravu umožnilo ČD sestavit podnikatelský plán na příští rok vůbec poprvé jako mírně ziskový. Zisk by měl být asi 50 milionů korun, a to i přes zvýšené náklady spojené s novým zákoníkem práce, které dráhy vyčíslily na asi 390 milionů korun.

Způsob výpočtu ztráty z objednaných spojů kritizoval nedávno Národní kontrolní úřad. Podle Bazaly jsou dráhy schopny prokazovat náklady na jednotlivé druhy osobní dopravy, některé náklady se však tzv. klíčují. To v praxi znamená, že společné náklady na všechny spoje, například náklady na platy zaměstnanců, se rozpočítávají prostřednictvím nějakých naturálních ukazatelů, třeba podle kilometrů, prodaných lístků, tržeb, vysvětluje Bazala. "A to je předmět té určité kritiky, jestli ten náš model klíčování nákladů je správný," dodává. Rozpočet nákladů se děje podle něj přesně dle metodiky ministerstva dopravy a dohlíží na něj auditorská firma.

S úplným oddělení jednotlivých druhů osobní dopravy tak, aby náklady byly průhlednější, však Bazala nesouhlasí. Míní totiž, že by "se porušila celá řada vazeb, které jsou v rámci podniku. Mezi jednotlivými produkty je určitá synergie. Sice by jsme měli průkaznější výsledky, ale celkové výsledky by byly horší, protože by nám vzrostly náklady, dodal.

České dráhy loni propustily 5000 lidí, což je o 1000 více, než předpokládaly počátkem roku. Přesto však stále zůstávají s 57.000 zaměstnanci bezkonkurenčně největším zaměstnavatelem v České republice. "Číslo 57.000 je optimální vzhledem k technologiím a způsobu práce na železnici," řekl Bazala. Podle něj se odchodem zaměstnanců snížily mzdové náklady společnosti a zvýšila se produktivita práce.

Na rok 2007 ČD podobně velké propouštění nechystají, přesto od firmy odejde dalších 1200 lidí. "Lidi propustíme jen v případech, kdy se člověk nahradí technikou, jde například o dálková zabezpečovací zařízení nebo jízdenkové automaty," tvrdí Bazala a dodává, že firmu letos opustí také lidé z administrativní oblasti.

Propouštění drahám zjednodušil nový zákoník práce, který již nenařizuje, že firma musí propouštěnému zaměstnanci nabídnout jiné volné místo. V tak velké firmě se vždy volné místo našlo, což propouštění znesnadňovalo, vysvětluje Bazala pozitivní přínos nového zákoníku.

Na druhé straně chystají dráhy nábor do profese strojvůdců a hodlají také omladit management. "Strojvůdců je nedostatek, tam předpokládáme, že přijmeme 200 až 300 lidí," říká Bazala. Problémem ovšem může být obecný nedostatek strojvůdců na trhu práce. Řešením je příchod strojvůdců ze Slovenska, kde se v poslední době na dráze hodně propouštělo, doufá Bazala, podle něhož lákadlem pro Slováky mohou být vyšší platy na české železnici. "Část strojvůdců chceme zacvičit z vlastních zaměstnanců, kteří nyní dělají v depech a opravnách, další část přijmeme ze škol a učilišť."

Nové pracovní příležitosti nabídnou dráhy i v řídících funkcích. Posílit chtějí především oddělení marketingu v osobní dopravě, kde jedním z nejdůležitějších cílů je silnější propagace nových spojů SC Pendolino do Vídně a Brna.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK