Bazala: Nákladní doprava ČD se oddělí nejpozději k 1.červenci

10.01.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 10. ledna (ČTK) - Dlouho plánované vyčlenění nákladní dopravy Českých drah do samostatné dceřiné společnosti se uskuteční nejpozději k 1. červenci. V rozhovoru pro ČTK to řekl generální ředitel ČD Josef Bazala. Připravovaný vznik samostatné firmy ČD Cargo je největší organizační změnou v ČD od vzniku akciové společnosti v roce 2003. Důvodem je mimo jiné zprůhlednění finančních toků ve firmě.

Ačkoliv je nákladní doprava ČD pátá největší ze zemí EU, na rozdíl od všech sousedních států zatím nefunguje jako samostatná společnost. Projekt oddělení je podle Bazaly již hotov, musí jej však schválit vláda. Nejdříve se to dá stihnout k 1. dubnu, nejpozději se rozdělení společnosti uskuteční 1. července, tvrdí Bazala.

Do nové společnosti má přejít 13.500 zaměstnanců z celkových 57.000. Ti převezmou kolektivní smlouvu, dojednanou na letošní rok, která jim zaručuje růst mezd v průměru o 5,6 procenta. Na další rok však již budou vyjednávat o své vlastní kolektivní smlouvě s vedením nové společnosti. "Je přesně specifikován také majetek, který do nové společnosti přejde, lokomotivy, vagony i nemovitosti," vyjmenovává Bazala.

Nákladní doprava ČD ročně přepraví zhruba 80 milionů tun zboží a na rozdíl od osobní dopravy je pravidelně zisková. Za loňský rok je zisk nákladní dopravy zhruba 1,5 miliardy korun.

To však Bazalovi nestačí, neboť kapacita železnice je podle něj až 150 milionů tun. Po silnici přitom putuje ročně 420 milionů tun. "Naše ambice je, abychom z růstu nákladní dopravy získali co nejvíce," plánuje. Pomoci podle něho může zavedení elektronického mýtného na silnicích. "Chceme se zaměřit nejen na kontejnerovou dopravu, ale i na přepravu návěsů," říká Bazala.

Dalším krokem je vybudování sedmi až osmi velkých logistických center, která umožní, aby železniční a silniční doprava nejenom spolu soutěžily, ale mohly i spolupracovat, vysvětluje. V České republice zatím funguje pouze jedno takové centrum v Lovosicích. "Toto je i jeden z důvodů, aby vznikla ČD Cargo, aby mohla své zisky investovat a rozvíjet své aktivity," myslí si Bazala, podle něhož je pro ČD trhem již celá Evropa.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK