ÚOHS: Holding J&T smí koupit firmu SOR a prodat Kablo Elektro

10.01.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Brno 10. ledna (ČTK) - Investiční skupina J&T může ovládnout společnost Bauliga a přes ni i výrobce autobusů SOR. Zároveň smí prodat producenta kabelů Kablo Elektro. Změny v holdingu povolil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), protože neohrozí hospodářskou soutěž na příslušných trzích v ČR, řekl mluvčí ÚOHS Kristián Chalupa.

Většinový podíl v Baulize i v SOR získá J&T Private Equity B.V. od partnera skupiny Daniela Křetínského. Novým majitelem Kablo Elektro bude dánský NKT Cables Group, touto fúzí vznikne na českém trhu výroby kabelů významný hráč. V celoevropských poměrech je změna trhy výrazněji neovlivňuje, doplnil Chalupa.

Slovenská J&T, která sdružuje několik desítek společností včetně Pražské Energetiky či fotbalového klubu Sparta Praha, koupí v Baulize 80 procent akcií. Získá tak i stejný podíl ve společnosti SOR. Druhý největší tuzemský výrobce autobusů s pětinovým podílem na trhu je v nepřímém spojení se slovenskými investory už nyní. Majitel podniku Daniel Křetínský figuruje ve vedení některých firem skupiny J&T, třeba právě Kablo Elektro.

Kablo Elektro patří mezi největší české kabelovny, dodává třeba firmám ČEZ, E.ON nebo Škoda Auto. Předloni zvýšila zisk na 146 milionů korun. Tržby činily 3,5 miliardy korun. NKT koupí firmu za 112 milionů korun. Chce tak posílit svou pozici na středoevropských a východoevropských trzích. V Česku má dosud závod na kabely v Kladně. Vyrábí také v Německu, Dánsku, Polsku, Číně a Norsku.

Antimonopolní úřad dostal k fúzi kabelových výrobců i vyjádření konkurentů. Firmy Kablo podezřívaly, že bude dodávky svým zákazníkům podmiňovat odběrem celého sortimentu a bude je pak cenově zvýhodňovat. Úřad měl i signály, že by nový silnější hráč na trhu mohl postupně omezit nebo zcela přerušit svoji práci v Česku. Nakonec se ale přiklonil k názoru, že trh není nijak uzavřený a mohou na něj vstoupit další firmy. I současná konkurence bude trh dostatečně vyvažovat, podotkl Chalupa.

Také SOR má na českém trhu konkurenty, nový majitel J&T navíc nepodniká ve stejné oblasti. V Česku vyrábí autobusy i společnost Karosa, ovládá asi 30 procent trhu. Zhruba poloviční podíl má dovozce značky Mercedes-Benz EvoBus Bohemia, osm procent připadá na společnost Irisbus.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK