EP schválil otevření trhu mezinárodní železniční dopravy

18.01.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Brusel/Štrasburk 18. ledna (zpravodaj ČTK) - Europoslanci ve druhém čtení schválili otevření trhu mezinárodní železniční dopravy. Železnice by se měly plně liberalizovat v roce 2010. Navrhované otevření vnitrostátní osobní železniční dopravy v roce 2017 naopak potřebnou podporu nezískalo. Součástí odsouhlaseného balíčku je i významné posílení práv cestujících.

Původním cílem navrhované legislativy bylo v roce 2010 otevřít trh mezinárodní osobní železniční dopravy. Řada europoslanců nicméně prosazovala i liberalizaci vnitrostátní přepravy osob od roku 2017. Nové členské státy EU včetně Česka měly mít možnost otevření trhu až o pět let odložit. V prvním čtení Parlament v září 2005 požadoval liberalizaci mezinárodní osobní dopravy po železnici už k 1. lednu 2008. Vnitrostátní doprava měla následovat 1. ledna 2010.

Rozličná podpora pro liberalizaci mezinárodní a vnitrostátní dopravy však nepředstavuje jediný problém. Jelikož některá ustanovení takzvaného "železničního balíčku" budou v některých členských státech EU vyžadovat rozsáhlé úpravy, měly by ale mít možnost za "výjimečných okolností bránících okamžitému nebo brzkému zavádění tohoto nařízení z důvodu nezbytných velkých investic a praktických problémů" udělit až desetiletou "dočasnou obnovitelnou výjimku". Týká se to zejména přepravních dokladů a informačních systémů, ale i náhrad výdajů a odškodnění.

Přesto by mělo začít platit, že za zpoždění vlaku o 60 až 119 minut má cestující nárok na 25 procent ceny jízdenky a při zpoždění o 120 a více minut až na polovinu ceny jízdenky. Lhůtu na vyplacení by měla být zhruba jeden měsíc. Odškodnění může být uhrazeno prostřednictvím poukázek či jiných služeb, ale pokud si to cestující bude přát, železniční společnost mu musí vyplatit jako náhradu hotovost.

Poslanci rovněž žádají, aby stanice, nástupiště a vlaky byly přístupné osobám s omezenou schopností pohybu a orientace. Směrnice má rovněž zakazovat jakoukoli diskriminaci cestujících se zdravotním postižením ze strany železničních podniků a provozovatelů služeb. Všechny osobní vlaky by navíc měly umožňovat i přepravu zavazadel, kočárků, invalidních vozíků, kol a sportovního náčiní.

Další změna schválená Parlamentem se týká náhrady škody v případě úmrtí nebo zranění cestujících. Výše ručení železničního podniku za náhradu utrpěných škod nemá podléhat žádnému omezení. Železniční podnik nemá mít možnost vyloučit ze svého ručení či omezit své ručení za škody v případě úmrtí nebo zranění cestujícího nepřevyšující částku 120.000 eur na cestujícího.

Parlament schválil i navrhovaný "řidičský průkaz" pro strojvedoucí. Příslušné osvědčení by se podle poslanců mělo vydávat nejen strojvedoucím obsluhujícím hnací vozidla a vlaky, ale i "ostatním zaměstnancům obsluhy vlaků plnícím související úkoly v oblasti bezpečnosti v železničním systému Společenství", například průvodčím.

Návrhem se ještě budou zabývat členské státy EU.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK