Města odmítají platit mýtné za autobusy MHD

18.01.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 18. ledna (ČTK) - Města se brání tomu, aby vozidla městské hromadné dopravy platila elektronické mýtné v souvislosti se zpoplatněním silnic prvních tříd, které má být zahájeno pravděpodobně 1. ledna 2008. Řešením bude nejspíš kompromis v podobě snížené sazby, případně nějaký druh náhrady ze strany státu. Po společném semináři to dnes uvedli zástupci ministerstva dopravy a Svazu měst a obcí s tím, že o celé věci budou obě strany ještě debatovat.

O kolik se nakonec sníží mýtné sazby pro MHD zatím není jasné. "Naše představa je o všechno, představa ministerstva je o nic," řekl zástupce Svazu měst a obcí a primátor Kladna Dan Jiránek. Podle něj by například Kladno zaplatilo na mýtném řádově miliony korun. "Jenom u nás ve městě po té takzvané jedničce jezdí 70 procent městské dopravy," řekl Jiránek.

Ministerstvo dopravy odmítá, že by vozy MHD měly být zcela vyjmuty ze systému elektronického mýtného. Všechny vozy tak budou muset mít palubní jednotku, otázkou zůstává nastavená sazba. K dalšímu jednání se sejdou zástupci obou stran v nejbližších týdnech.

Stejný problém jako města musejí řešit i kraje, které dotují autobusy základní dopravní obslužnosti. Zatím u ministerstva dopravy neuspěly, a mýtné tak platí od 1. ledna všechny autobusy nad 12 tun bez ohledu na to, zda jde o komerční dálkové linky nebo spoje základní obslužnosti. "Dopravci mýtné náklady promítli do jízdného," myslí si Hanzelka.

Kraje nyní s ministerstvem dopravy jednají v souvislosti se zpoplatněním druhé etapy o nějakém druhu náhrad. V úvahu podle Hanzelky připadá kupříkladu systém, kdy by stát refundoval náklady na mýtné přímo dopravcům. "O ničem ještě není rozhodnuto," sdělil Hanzelka podle něhož sazby nyní kalkuluje expertní tým pod vedením Petra Moose.

Kraje se také obávají, že po spuštění druhé etapy mýtného začnou kamiony hromadně objíždět zpoplatněné úseky po silnicích nižších tříd a neúměrně tím zatíží dotčené obce. "Pokud by se zjistilo, že kamiony zpoplatněné trasy objíždějí, znamenalo by to zpoplatnění i těch objízdných tras," řekl Hanzelka. "To je řešení, které satelitní systém umožňuje," dodal. Pro druhou etapu se počítá právě se satelitním systémem, který bude doplněn několika kontrolními branami.

Obavy z objíždění panovaly i před spuštěním mýtného na dálnicích a rychlostních silnicích. Podle zástupců krajů i ministerstva se zatím nic podobného neděje, zvýšený počet kamionů zaznamenali pouze na jedné objízdné trase na Vysočině.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK