Philip Morris má způsob, jak nezdražit některé cigarety

19.01.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 19. ledna (ČTK) - Největší výrobce cigaret v Česku Philip Morris našel způsob, jak udržet po zvýšení spotřební daně od letošního března déle levnější cigarety. Obešel přitom dohodu výrobců a dovozců cigaret o předzásobení cigaretami se starými kolky. Informují o tom Mladá fronta Dnes a deník Právo. Krabička cigaret by měla zdražit o sedm až devět korun, cena značky Red & White se ale zřejmě nezmění.

Philip Morris, který má na českém trhu víc než 60procentní podíl, rozeslal podle médií velkoobchodům nabídku, ze které vyplývá, že má zásoby cigaret Red & White na deset měsíců. Za odebrání většího množství cigaret nabídl odběratelům bonusy. Cigarety Red & White tak bude možné na českém trhu koupit i na podzim za 42 korun, a ne za 49, jak by odpovídalo zvýšení spotřební daně.

U levných cigaret, kam Red & White patří, zajímá zákazníky hlavně cena. Pokud tedy jedna značka podraží, ale druhá ne, přejdou kuřáci k levnější značce. "Tímto mohou Red & White klidně získat podíl na trhu dvacet až třicet procent," řekl MfD jeden z lidí z oboru. Dnes mají necelou desetinu.

Menším tabákovým firmám tak hrozí krach. "Nevím, co budeme dělat. Buď zdražíme naše cigarety Moon na 48 korun, nebo zvýšení daně zaplatíme sami, ale to nás zlikviduje," prohlásil jednatel Imperial Tobacco Kamil Provazník.

Nový zákon o spotřební dani na tabákové výrobky, který platí od letošního ledna, má omezit předzásobení se cigaretami se starými kolky. Dosud se tak dělo, a tak se zvýšení spotřební daně z loňského dubna začíná v cenách projevovat až nyní. Výrobci a dovozci se loni v prosinci dohodli, že nová pravidla budou dodržovat a nevyužijí mezer, které v zákoně o spotřební dani jsou.

Philip Morris však využil toho, že zákon povoluje udělat si během ledna až března zásoby ve výši tříměsíčního průměru výroby z loňského roku navýšené o čtvrtinu. Čtvrtina navíc se však vztahuje na všechny značky dohromady. Philip Morris se podle MfD rozhodl vytvořit si u ostatních značek zásoby na 25 dní a Red & White mu pak vystačí na deset měsíců.

Philip Morris ve čtvrtek uvedl, že jedná v souladu se zákonem a více se nebude vyjadřovat.

"Nechceme svádět děti a rozšiřovat počet kuřáků. Cílem Philip Morris je přebrat kuřáky konkurentům," uvedla k obchodní strategii své firmy v rozhovoru pro Hospodářské noviny generální ředitelka Philip Morris Anja Fiedlerová.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK