Hrubé výdaje firem na TV reklamu loni stouply na 23,2 miliardy Kč

19.01.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 19. ledna (ČTK) - Hrubé výdaje firem na televizní reklamu bez slev, bonusů a vzájemných obchodů loni stouply zhruba o 2,84 miliardy na 23,18 miliardy korun. To představuje nárůst přibližně o 14 procent proti roku 2005. Největším inzerentem byla stejně jako předloni společnost Procter&Gamble, vyplývá z monitoringu TNS Media Intelligence.

Podíl Novy na sledovanosti reklam, měřené pomocí odvysílaných reklamních zásahů, takzvaných GRP bodů, loni klesl o 15,1 procenta na rovnou polovinu ze všech diváků. Prima si naopak polepšila o 15,7 bodu na 38,7 procenta, ČT zaznamenala pokles o čtyři desetiny na 11,4 procenta. Prostor pro reklamu ve vysílání ČT je dán zákonem, loni to bylo procento z vysílacího času, od ledna je to nyní polovina.

Jeden GRP bod znamená oslovení reklamou jednoho procenta dospělé populace, tedy asi 86.000 lidí. Podle počtu odvysílaných GRP se určuje i cena, kterou zadavatel za odvysílání reklamy zaplatí.

Počet reklamních spotů v programech televizí stoupl o 84.212 na 285.394. Celkem TV odvysílaly přes 1882 hodin reklamy, což je úsek v délce přes 78 dní; oproti roku 2005 tak doba odvysílané reklamy stoupla o téměř 576 hodin. Prima nabídla o 695 hodin reklam více než předloni, zatímco na Nově jejich délka klesla celkem o 112 hodin. Na veřejnoprávní České televizi bylo odvysíláno o osm hodin reklamy více.

Největším zadavatelem TV reklamy byla stejně jako o rok dříve společnost Procter&Gamble, která podle ceníkových hrubých cen utratila za svou TV prezentaci 1,39 miliardy korun. Do první pětice patří i Nestlé (1,3 miliardy), Danone (1,1 miliardy), Telefónica O2 (1,06 miliardy) a Henkel (0,9 miliardy). Těchto pět inzerentů dohromady utratilo 5,8 miliardy korun, tedy zhruba čtvrtinu všech výdajů na TV reklamu.

Investice do TV reklamy z větších inzerentů nejvíce stouply u společností Ebika, která vydává deník Aha!, Visa, Radiokomunikace nebo Tesco. Mezi zadavatele, které loni v televizi inzerovali a předloni ne, patří mimo jiné Lidl, Sdružení obrany spotřebitelů nebo Eurocompact.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK