Boj o nižší automobilové emise v EU se komplikuje

23.01.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Brusel 23. ledna (zpravodaj ČTK) - Boj o snížení emisí u automobilů v Evropské unii se komplikuje. Brusel delší dobu tvrdil, že tuto středu zveřejní soubor změn, které povedou k razantnímu snížení zplodin v příštích letech. Dnes však mluvčí Evropské komise překvapivě novináře informovala, že se tak nestane, dokud nebude konečný návrh patřičně vyladěn. Přesný termín ale neuvedla.

Překvapivou informaci Brusel zveřejnil jen krátce poté, co na veřejnost pronikly protichůdné informace od komisaře pro životní prostředí Stavrose Dimase a komisaře pro průmysl Günthera Verheugena. Komise již několikrát uvedla, že bude požadovat snížení až na úroveň 120 gramů oxidu uhličitého na kilometr do roku 2012. To by se mělo promítnout do výroby každého z nových modelů automobilů.

Otázkou zůstává, jakým způsobem EK splnění svého cíle dosáhne. Právě tady se rozcházejí názory obou komisařů. Dimas chce, aby automobilky byly ke snižování emisí donuceny legislativně, Verheugen je naopak proti. Do celého sporu se však dnes vložil i předseda EK José Manuel Barroso. "Předseda se domnívá, že legislativa je nezbytná," uvedla mluvčí.

Konečný výsledek by mohl například ovlivnit ceny automobilů v příštích letech. Ukáže také, zda EK myslí nižší emise u automobilů skutečně vážně. Pokud by se jí podařilo dosáhnout snížení až na 120 gramů oxidu uhličitého na kilometr, vedlo by to podle zástupců automobilek ke zdražení. U některých modelů by ceny vzrostly o více než 100.000 korun.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK