ČSA začaly ve velkém odmrazovat letadla

26.01.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 26. ledna (ČTK) - České aerolinie začaly tento týden naplno s odmrazováním letadel. Díky neobvykle teplé zimě nasadily svoji odmrazovací techniku výrazně později než v běžných letech. Zatímco loni měly touto dobou za sebou již 1600 odmrazených letadel, letos je to zatím 300 strojů. Sdělila to mluvčí ČSA Daniela Hupáková. Letadla je nutné zbavit sněhu a ledu, který by mohl negativně ovlivnit jejich letové vlastnosti.

Odmrazovací postřik letadel se používá, jakmile se teploty začnou blížit nule, kdy hrozí vznik námrazy, řekla Hupáková. "Odmrazovací sezona" trvá od prosince do března a v průměru během ní odmrazí firma asi 2000 letadel. Výjimkou byla loňská tuhá zima, kdy ČSA odmrazily téměř 2800 letadel.

Běžná spotřeba na odmrazení jednoho letounu typu Boeing 737 nebo Airbus A320 se pohybuje kolem 100 litrů odmrazovací kapaliny. V případě, že je nutné odstranit větší vrstvu mokrého nebo namrzlého sněhu, může se spotřeba na jeden letoun pohybovat kolem 600 až 700 litrů. Všechny chemikálie jsou odváděny do letištní čističky odpadních vod.

K odmrazování letadel ČSA používají odmrazovací vozy, které jsou vybaveny třemi nádržemi na dva druhy odmrazovací kapaliny a horkou vodu. První kapalina se promíchá ve správném poměru s vodou a při teplotě 60 stupňů se postupně postříká celý trup letadla. Tato kapalina rozpustí veškerý led a odstraní sníh z povrchu letadla, vysvětluje Hupáková.

Důležité je ale především to, aby letadlo nenamrzlo znovu při samotném vzletu, kdy potřebuje veškerou energii pro let a nemůže mít tedy zapojeny vlastní odmrazovací prostředky, jako je například vyhřívání náběžných hran křídel apod. Proto hned po prvním odmrazovacím postřiku přichází na řadu preventivní postřik druhou speciální kapalinou, která přilne k letadlu a nedovolí, aby voda k trupu letounu opět přimrzla.

Preventivní postřik je účinný řádově 40 minut, a tak se celý proces odmrazování letadla provádí až před samotným startem, kdy jsou již cestující na palubě a letoun pojíždí na ranvej.

ČSA provádějí odmrazování letadel své vlastní flotily, ale také cizích dopravců. Na pražském letišti tuto službu nabízí ještě společnost Menzies a Letiště Praha. ČSA se na odmrazování letadel v Praze podílejí asi 75 procenty.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK