MPO chce dát spotřebitelům možnost řešit spory mimosoudně

25.02.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 25. února (ČTK) - Ministerstvo průmyslu a obchodu připravuje legislativní změny, díky kterým by čeští spotřebitelé měli možnost řešit své spory s obchodníky i mimosoudně. Podle MPO současná legislativa nedává pro mimosoudní řešení spotřebitelských sporů dostatečný prostor, přitom je tato forma výhodná pro spotřebitele i podnikatele.

Podle Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) a Ekologického právního servisu (EPS) se v Česku nyní používá pouze rozhodčí řízení šité na míru podnikatelským sporům, ve kterém ale není dostatečně zajištěna ochrana spotřebitele, což kritizuje i Evropská komise. Většina spotřebitelů se přitom při uplatňování svých práv u obchodníků podle SOS nechce soudit, protože náklady na soudní řízení často převyšují hodnotu zboží, které je předmětem sporu.

"Souhlasíme s tím, že dnešní právní úprava neposkytuje pro mimosoudní řešení (sporů mezi spotřebiteli a obchodníky) dostatečný prostor. MPO v současné době připravuje věcný záměr řešení dané problematiky. První výstup bychom chtěli mít přibližně v dubnu," řekla ČTK Kateřina Koubová z tiskového oddělení MPO. Dodala, že mimosoudní řešení sporů mezi spotřebitelem a prodávajícím považuje MPO za přínosné pro obě stany. "Při tomto způsobu řešení sporů totiž ušetří obě strany, přispěje to k větší efektivitě, a navíc dojde ke snížení zátěže soudů," podotkla Koubová.

MPO hodlá například rozšířit nynější systém rozhodčího řízení i na spotřebitelské spory či rozšířit formy takzvané mediace vedoucí k uzavření dohody mezi podnikatelem a spotřebitelem. "MPO z věcného hlediska chce také rozšířit možnost podání hromadných žalob, zjednodušit režim soudního řízení pro některé spotřebitelské spory a podporovat instituce, které mohou působit například jako mediátor," dodala Koubová.

Rozhodčí řízení, které se v Česku využívá, má podle SOS pro spotřebitele svá rizika, protože se hodí hlavně pro řešení podnikatelských sporů. "Náklady rozhodčího řízení několikanásobně převyšují soudní poplatky, a to vše s odkazem na stávající zákon o rozhodčím řízení a výkonu rozhodčích nálezů," upozornila Klára Přikrylová z SOS. Dodala, že spotřebitelé by měli být vůči rozhodčímu řízení obezřetní.

Podle Filipa Gregora z EPS totiž rozhodčí řízení v nynější podobě může práva spotřebitele i poškodit. "Na základě evropských standardů spotřebitel nesmí být zbaven ochrany, kterou mu poskytují platné právní předpisy," uvedl Gregor.

SOS upozornilo, že téma mimosoudního řešení sporů je jednou z priorit koncepce spotřebitelské politiky na roky 2006 až 2010, kterou zpracovalo MPO. "Hlavními výhodami mimosoudního řešení sporů je jeho dobrovolnost, rychlost vyřešení sporu, který by jinak byl rozhodován možná ve zdlouhavém soudním řízení, transparentnost, nízké nebo žádné náklady řízení pro obě strany, vykonatelnost rozhodnutí," uvedly organizace SOS a EPS.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK