Klienti MB dále žádají zřízení komise pro přešetření postupu v MB

02.12.1999 | ,
Domovská stránka


Zástupci Sdružení klientů Moravia Banky zopakovali požadavek na zřízení nezávislé komise odborníků k posouzení situace v Moravia Bance. "Požadavek na zřízení nezávislé komise odborníků k přešetření postupu bankovního dohledu v Moravia Bance je zcela nezbytný a oprávněný," uvedl pro ČTK předseda sdružení Bořivoj Krause.

Krause se domnívá, že v případě Moravia Banky nevyužila ČNB zákonný prostor v pravomocích a možnosti uplatnění různých nápravných opatření. "Pokud by byl vývoj včas podchycen, bylo by možné použít nápravná opatření mírnějšího stupně a ke kritické situaci nemuselo dojít," zdůraznil.

"Domníváme se, že ČNB by se měla spolupodílet na náhradě škody způsobené klientům MB," dodal s tím, že jestliže centrální banka nevyužila všechny zákonné možnosti, nemůže se zbavit odpovědnosti.

Zástupci klientů rovněž připomněli celkový stav bankovního dohledu a zmínili v té souvislosti 17 zkrachovalých českých bank za posledních šest let. "Bankovní dohled v této podobě zcela postrádá smysl," uvedl Krause s tím, že pokud neměla o vznik a osud malých bank zájem, neměla jim přidělovat licence. Klienti malých bank vnímali stabilizační program jako určitou garanci, ČNB to přitom nikdy nezpochybnila, dodal Krause. Sdružení klientů Moravia Banky zastupuje podle něj všech přibližně 75 tisíc klientů MB.

Bankovní rada České národní banky rozhodla 4. listopadu odejmout Moravia Bance povolení působit jako banka. Rozhodnutí nabylo účinnosti poté, co jej předala zástupcům MB. Bankovní rada tak zamítla rozklad, který proti jejímu předešlému rozhodnutí MB podala.

Výplatu pojištěných vkladů MB zajišťuje Investiční a Poštovní banka (IPB). Po šesti týdnech výplat zbývalo klientům vyplatit již jen deset miliónů korun z pojistných náhrad v celkové výši 4,744 miliardy.

Zdroj: ČTK

Autor článku

 

Články ze sekce: Domovská stránka