On-line banky: Nižší náklady, nižší ceny

09.12.1999 | ,
Domovská stránka


Hlavní výhodou bankovnictví po internetu jsou nižší náklady bank a jejich klientů, zvýšená dostupnost a využitelnost bankovních služeb a propojitelnost s jinými potřebami, zejména v oblasti obchodu

Hlavní výhodou bankovnictví po internetu jsou nižší náklady bank a jejich klientů, zvýšená dostupnost a využitelnost bankovních služeb a propojitelnost s jinými potřebami, zejména v oblasti obchodu. Používání internetu jako prostředku komunikace s klient

em šetří peníze a úsilí v mnoha oblastech. Čistě internetové bance nevznikají náklady spojené s řízením a financováním sítě poboček. Kromě toho integrace internetových kanálů do komunikačních sítí banky neznamená žádné velké náklady navíc. Není třeba rychle měnit infrastrukturu. Většina bank, které vstupují na trh internetového bankovnictví, již disponuje systémy, které ověřují totožnost klienta pro telefonické bankovnictví a home banking.

Tuto technologii lze využít také u internetu. Podle studie poradenské firmy Booz-Allen and Hamilton činily náklady na průměrnou transakci, provedenou po internetu ve Spojených státech 13 centů (5 Kč), zatímco náklady home bankingu činily 26 centů (10 Kč). Telefonní bankovnictví je ještě dražší, transakce vychází v USA na 5

4 centů (20 Kč), přičemž transakce v klasické kamenné bankovní pobočce vychází na 1,08 USD (39 Kč). Internetová transakce tak banku i klienta vyjde osmkrát levněji, než když zákazník navštíví pobočku a transakci provede pře okénko přepážky.

V České republi

ce sice rozdíl nebude vzhledem k nižším cenám práce tak výrazný, přesto nebude malý. Podle jednoho nedávného odhadu by jediná česká čistě přímá banka (Expandia banka) měla dosáhnout ziskovosti již při 20 000 klientech, o čemž si klasické kamenné banky mohou jen zdát. Expandia by tuto hranici podle našeho odhadu mohla dosáhnout někdy na přelomu roku.

Zdroj: Bankovnictví 11/99

Autor článku

 

Články ze sekce: Domovská stránka