Na co dát pozor při výběru cestovky?

16.02.2017 | Martin Ježek, Finance.cz
MAKRODATA A EU


Jarní prázdniny jsou v plném proudu a mnoho lidí vyráží na dovolenou. Také se blíží se hlavní sezóna dovolených a Češi již začali ve velkém s předstihem nakupovat zájezdy. Dřív než podepíšete smlouvu, měli byste si zjistit důležité informace o cestovních kancelářích i agenturách a jejich povinnostech.

Jedete na jarní prázdniny a chcete se svěřit do péče profesionálů z oboru? Dovolená bude asi něco stát, takže na výběru vhodného typu zájezdu u kvalitní cestovní kanceláře určitě záleží. Aktuální není jen jaro, protože Češi se s velkým zájmem pustili do nákupů letních dovolených na first minute: Předprodeje zájezdů jsou rekordní, hitem bude Řecko.


Dovolená 2017: Myslete na léto už teď, vyplatí se to (1)
Dovolená 2017: Myslete na léto už teď, vyplatí se to (2)

Pozor na pojištění

Při výběru zájezdu byste raději měli mít v hledáčku renomované cestovní kanceláře. Ty totiž zpravidla zaručí kvalitu služeb, a můžete si o nich navíc zjistit co nejvíce referencí. Při rozhodování, jakou cestovní kancelář a zájezd zvolit, pomohou názory bývalých klientů. Ti se totiž prostřednictvím různých diskusí na webu rádi dělí o své zážitky z dovolené. Je dobré se také zeptat na zkušenosti s konkrétními cestovními kancelářemi mezi přáteli.

A když už se rozhodnete pro nějakou cestovní kancelář či agenturu, u které by si chtěli objednat zájezd, není od věci, si nechat předložit certifikát o pojištění proti úpadku. Z certifikátu lze vyčíst u jaké pojišťovny a do kdy je cestovní kancelář pojištěna. Pojištění cestovní kanceláře si pak můžete ověřit na internetových stránkách patřičné pojišťovny, a tak se ubezpečit, že cestovka je uvedena v jejím platném seznamu. Pokud ovšem nastane situace, že prodejce zájezdu nemá certifikát o pojištění proti úpadku nebo jej nechce ukázat, je lépe vyhledat solidnější nabídku. Pojištění je totiž velmi důležité. Dojde-li k úpadku cestovky, tak pojišťovna jejím klientům, kteří jsou na zájezdu, zajistí služby spojené s návratem. A v případě, že se vlivem úpadku zájezd vůbec neuskuteční, vyplácí finanční náhradu.

Kancelář vs. Agentura

Cestovní kancelář zájezd organizuje i prodává. Cestovní agentura působí pouze jako prodejce zájezdu za smluvenou provizi na základě smlouvy s cestovní kanceláří. Protože agentura prodává většinou zájezdy od několika cestovních kanceláří, přichází s komplexnější nabídkou. Nabízí zájezdy za stejnou cenu jako cestovní kancelář, což je příjemné. Ovšem jistým negativem mohou být určité nedostatky při vyžádání konkrétních a přesných informací k jednotlivým akcím. Cestovní agentura sice nemusí být pojištěna proti úpadku, ovšem v případě zájmu klienta, který si u agentury zájezd kupuje, má povinnost předložit mu doklad o pojištění dané cestovní kanceláře.

Před podpisem smlouvy

Smlouva mezi klientem a cestovní kanceláří zahrnuje údaje o obou smluvních stranách, místo pobytu a podobně. Dříve než klient podepíše cestovní smlouvu, měl by si pečlivě zkontrolovat, zda v dokumentu nechybí zahrnutí důležitých součástí vybraného zájezdu, o které má zájem. Může to být vzdálenost pláže od hotelu, zajištění pokoje s výhledem na moře apod. Pokud klientovi na konkrétních službách opravdu záleží, tak nepříjemným pochybením předejde tím, že své požadavky v cestovní smlouvě výslovně uvede. Také proto, že ústní příslib nemusí být dodržen.

Když si klient objedná zájezd na určitý počet dnů, měl by si uvědomit, že první a poslední den dovolené slouží k přepravě. Tak to bývá ve smluvních podmínkách uváděno.

Nejsem spokojen

Každý si chce vybrat příjemnou dovolenou šitou na míru. Pokud se ovšem stane, že služby uvedené v cestovní smlouvě, nesplnily závazné požadavky smluvených služeb a nebyly ani odstraněny či vynahrazeny, je třeba zájezd reklamovat. Reklamace se musí podat do devadesáti dnů od skončení zájezdu doporučeným dopisem adresovaným přímo konkrétní cestovní kanceláři či osobním podáním na kontaktní místo. Dopis by měl obsahovat přesné vysvětlení nedostatků poskytovaných služeb, jež byly v rozporu s cestovní smlouvou. Dobré je také dopis doplnit o kopii dokumentu, ve kterém by byly konkrétní nedostatky potvrzené delegátem přímo z místa pobytu. Povinností cestovní kanceláře je pak vyjádřit se k reklamaci a navrhnout jistá řešení do třiceti dnů. Pokud klient není s přístupem kanceláře spokojen, tak se může obrátit na Asociaci českých cestovních kanceláří a agentur (www.accka.cz) či soud.

Reklamace dovolené

Jakým způsobem upravuje reklamaci dovolené nový občanský zákoník? Jaká jsou práva zákazníka a jaké náhrady lze požadovat při nedostatcích dovolené?

Jak na reklamaci dovolené? I.
Jak na reklamaci dovolené? II.


Články ze sekce: MAKRODATA A EU



Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.