Povinné ručení? Nejlevnější není vždy nejlepší

22.11.2017 | , Finance.cz
MAKRODATA A EU


Většina z nás se při hledání povinného ručení orientovala podle ceny. Jenže taková pojistka už nemusí být nejlepší. Optimální je dostat za slušnou cenu co nejširší pojistku.

Když se nic nestane, nikdo do nás nevrazí a ani my nenabouráme, tak na povinné ručení koukáme, jako na nutnost bez které se jezdit nedá. Ale klidně bychom se bez něj obešli. Jenže nový občanský zákoník posunuje škody na zdraví do čísel, při kterých už za škodu odpovídá a taky je hradí řidič. A tak se čím dál víc stává, že si šoféři raději připlatí.

35 miliónů nemusí stačit

Zákon říká: u povinného ručení je základní limit 35 milionů Kč na majetkovou škodu a 35 milionů Kč na zdraví. Jenže málo se ví, že u škody na zdraví se tento limit počítá za každého zraněného. Když tedy způsobíte hromadnou dopravní nehodu několika vozidel a zraní se třeba deset lidí, tak je k dispozici stále částka ve výši 35 milionů včetně škod za poškozená auta. Přesáhnete-li však tuto částku, zbytek hradíte ze svého.

A to se může lehce stát, protože s platností nového občanského zákoníku došlo před nedávnem ke skokovému nárůstu výše plnění u újmy na zdraví a dalších nároků poškozených. Za nehodami ze standardního provozu totiž často zůstávají škody v řádech desítek milionů Kč. V takových případech pak zákonný limit 35 miliónů Kč nemusí stačit. A počty případů, kdy náhrada za škodu z dopravní nehody vyšplhá nad zákonný limit, podle odborníků přibývají. Většina takových kauz obsahuje pojistky v podobě doživotních rent. V tu chvíli se skutečně vyplatí si připlatit několik stokorun navíc a mít limit větší.

A co když bourám v zahraničí?

Pokud tedy budete uvažovat, zdali si nepřiplatit za povinné ručení, nezapomeňte také myslet na fakt jízdy v zahraničí. Hlavně v západní Evropě je odškodnění za újmy na zdraví a majetku daleko vyšší než u nás. Pokud tedy budete mít nejnižší povinné ručení „za hubičku“, může se vám taky stát, že se nedoplatíte. Na západ od nás se taky počítají do škod ekologické újmy a v tu chvíli může jít o stamilióny korun.

A něco navíc? Proč ne…

Když se budete zamýšlet nad zvýšením své povinné pojistky, je taky dobré myslet i na další nabídky. Mohou to být asistenční služby. Ty vám přijdou velmi příjemné, pokud auto nepojede, vy nebudete vědět, co s ním a přijede vás někdo odtáhnout. Tady je ale dobré si také promyslet limity u různých oprav, obvykle jsou to dva až tři tisíce Kč. Pokud zvolíte rozsah bez limitu, bude to drahé, ale odtáhnou vás třeba i ze Sahary.

Můžete si taky připlatit za srážku se zvěří, je to nakonec druhá nejčastější příčina dopravních nehod. Pokud ale máte uzavřené havarijní pojištění, je toto nebezpečí už zahrnuté v pojistce.

Jestliže jezdíte autem do práce, asi byste měli myslet na náhradní auto, kdybyste to své nerozjeli. Náhradní vozidlo si můžete k povinnému ručení připojistit.

Všechny pojišťovny vám budou říkat, že likvidace škody je dnes rychlá a v pojišťovně, se kterou právě komunikujete, je určitě právě nejrychlejší. Existuje ale také tzv. přímá likvidace a ta vám může ušetřit čas i nervy. Je to ve skutečnosti pomoc řidiči při dopravní nehodě. Když za nehodu nemůžete, standardně se obracíte na pojišťovnu viníka, která záležitost řeší. Pokud ale využijete přímou likvidaci, budete o všem komunikovat s pojišťovnou, u níž máte povinné ručení sjednané. Nemusí vás proto zajímat, jakou pojišťovnu viník má. Vlastní pojišťovna vám nakonec vyplatí také náhradu za způsobenou škodu. Tu pak požaduje po pojišťovně toho, kdo nehodu zavinil.


Máte i výbavu do auta v pořádku?



Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát



Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.