Obchodní řetězce se staly téměř nenahraditelnou součástí našeho života, kde nakoupíme jídlo, drogérii, oblečení, elektroniku i hračky. Jejich slevy lákají davy lidí a sámošky zůstávají zet prázdnotou či jsou nahrazeny řetězci a večerkami.
- Kdo vlastní naše obchodní řetězce?
- Jaké měly obchodní řetězce tržby?
- Silný český obchodní řetězec v nedohlednu?
- Online nákup potravin zažívá rozmach
- Jsem v drogérii, potravinách, elektru či textilu?
Také ty nejšťastnější chvilky prožíváte v obchodě?
Zdroj: Shutterstock
Vlastníci obchodních řetězců
Vlastníci našich obchodních řetězců pocházejí většinou z Německa či Nizozemí. Přestože se většině obchodních řetězců v České republice daří, tak britské Tesco bylo v minulém období ve ztrátě. Český prapor drží maloochodní sítě Hruška či Enapo.
Vlastníci obchodních řetězců
Název společnosti | Vlastník | Národnost vlastníka |
---|---|---|
Albert | Ahold | Nizozemí |
Billa | Rewe Group | Německo |
Globus | Globus Hypermarket Holding | Německo |
Hruška | Hruška, spol. s r. o. | Česká republika |
Kaufland | Schwarz Gruppe | Německo |
Lidl | Schwarz Gruppe | Německo |
Makro | Metro AG | Německo/Nizozemí |
Penny Market | Rewe Group | Německo |
Tesco | Tesco | Velká Británie |
Zdroje: Webové stránky jednotlivých společností a jejich výroční zprávy
Čtěte také další články ze seriálu "Kdo vlastní?":
Tržby a zisky obchodních řetězců v roce 2017
V posledních letech nastaly pro obchodní řetězce dobré časy, ekonomice se daří, mzdy i kupní síla Čechů roste a kvůli optimistické atmosféře se Češi nebojí utrácet. To se projevuje na jejich tržbách i zisku.
Čistý obrat, zisky a daně obchodních řetězců
Název společnosti | Čistý obrat v tis. Kč | Zisky před zdaněním v tis. Kč | Daňová povinnost v tis. Kč |
---|---|---|---|
Albert (Ahold) | 50 197 632 | 235 795 | 0 |
Billa | 25 699 791 | 456 858 | 87 108 |
Globus* | 23 221 041 | 450 714 | 77 039 |
Hruška | 208 993 | 13 113 | 1 863 |
Kaufland** | 57 395 215 | 1 973 807 | 1 000 000**** |
Lidl** | 44 197 709 | 4 104 417 | 0 |
Makro*** | 30 055 273 | 823 638 | 186 244 |
Penny Market | 34 089 359 | 765 842 | 224 029 |
Tesco** | 45 858 000 | - 1 310 000 | 0 |
Zdroje: Webové stránky jednotlivých společností a obchodní rejstřík
* Údaje za období od 1. července 2016 do 30. června 2017
** Údaje za období od 1. března 2016 do 28. února 2017
*** Údaje za období od 1. října 2015 do 30. září 2016
****Údaj nejistý, nepřehledná výroční zpráva
Nejúspěšnějším obchodním řetězcem se dle tržeb stal Kaufland, který v účetním období utržil přes 57 miliard korun (zisk činil necelé 2 miliardy korun). Nejvyššího zisku před zdaněním dosáhl Lidl (přes 4 miliardy korun), oba tyto řetězce patří do skupiny Schwarz Gruppe. Na druhém místě z pohledu tržeb skončil s 50 miliardami korun Albert, jehož zisk před zdaněním činil 235 milionů korun.
Nulová daňová povinnost Albertu (Aholdu) je způsobena odečtením jeho ztráty z let 2015 až 2016, které činily cca 1,24 miliardy korun. Tesco bylo v minulém účetním období ve ztrátě 1,3 miliardy korun. Nejvíce na dani z příjmu odvedl (pravděpodobně) Kaufland a to 1 miliardu korun. Na druhém místě v odvodech skončil Penny Market, který odvedl 224 milionů korun.
Silný český obchodní řetězec v nedohlednu?
V minulosti se spekulovalo, že na kolbiště obchodních řetězců vstoupí i společnosti vlastněné fondem premiéra, ale zatím to vypadá, že žádný český podnikatel si netroufá vstoupit na tento trh.
Online nákup potravin zažívá rozmach
Sílícím trendem v nákupu potravin je jejich online nákup, čehož si začínají všímat i obchodní řetězce Nejdále je v tomto směru pravděpodobně Tesco, které vstupuje do kolbiště, kde již působí česká společnost Rohlik.cz (Velká pecka s. r. o.) a několik dalších společností.
Jsem v drogérii, potravinách, elektru či textilu? Aneb rozdíly se smývají
Dlouhodobým trendem je mazání rozdílů mezi nabídkou potravinových, drogistických, textilních i dalších typů obchodů a dá se říci, že "všichni nabízí všechno". V drogérii si můžete nakoupit potraviny, v kavárně oblečení apod.
Obchodním řetězcům se v ČR daří a i přes různé aféry (nedodržování hygieny či dvojí kvality potravin) se jim nejspíše bude dařit i nadále. Můžeme ovšem čekat nárůst nákupů potravin online až před domovní dveře, protože si Češi u jiných segmentů spotřebního zboží tento styl nákupu velmi oblíbili a rok od roku rostou obraty eshopů. Naopak tradiční malé vesnické prodejny zřizované malými živnostníky (i díky EET) zažívají krušné období a jsou nahrazovány vietnamskými prodejnami či řetězci.