Kdo vlastní naše obchodní řetězce?

09.10.2018 | , Finance.cz
Spotřebitel


Obchodní řetězce jsou součástí téměř každého města a nové obchody se otevírají i v kdejakém zapadlém městečku. Víte, kdo je vlastní? A jaké měly minulý rok tržby a zisky?

Obchodní řetězce se staly téměř nenahraditelnou součástí našeho života, kde nakoupíme jídlo, drogérii, oblečení, elektroniku i hračky. Jejich slevy lákají davy lidí a sámošky zůstávají zet prázdnotou či jsou nahrazeny řetězci a večerkami. 

Také ty nejšťastnější chvilky prožíváte v obchodě?

Rodina v obchodu

Zdroj: Shutterstock

Vlastníci obchodních řetězců

Vlastníci našich obchodních řetězců pocházejí většinou z Německa či Nizozemí. Přestože se většině obchodních řetězců v České republice daří, tak britské Tesco bylo v minulém období ve ztrátě. Český prapor drží maloochodní sítě Hruška či Enapo.

Vlastníci obchodních řetězců

Název společnosti Vlastník Národnost vlastníka
Albert Ahold Nizozemí
Billa Rewe Group Německo
Globus Globus Hypermarket Holding Německo
Hruška Hruška, spol. s r. o. Česká republika
Kaufland Schwarz Gruppe Německo
Lidl Schwarz Gruppe Německo
Makro Metro AG Německo/Nizozemí
Penny Market Rewe Group Německo
Tesco Tesco Velká Británie

Zdroje: Webové stránky jednotlivých společností a jejich výroční zprávy


Čtěte také další články ze seriálu "Kdo vlastní?":


Tržby a zisky obchodních řetězců v roce 2017

V posledních letech nastaly pro obchodní řetězce dobré časy, ekonomice se daří, mzdy i kupní síla Čechů roste a kvůli optimistické atmosféře se Češi nebojí utrácet. To se projevuje na jejich tržbách i zisku.

Čistý obrat, zisky a daně obchodních řetězců

Název společnosti Čistý obrat v tis. Kč Zisky před zdaněním v tis. Kč  Daňová povinnost v tis. Kč
Albert (Ahold) 50 197 632 235 795 0
Billa 25 699 791 456 858 87 108
Globus* 23 221 041 450 714 77 039
Hruška 208 993 13 113 1 863
Kaufland** 57 395 215 1 973 807 1 000 000****
Lidl** 44 197 709 4 104 417 0
Makro*** 30 055 273 823 638 186 244
Penny Market 34 089 359 765 842 224 029
Tesco** 45 858 000 - 1 310 000 0

Zdroje: Webové stránky jednotlivých společností a obchodní rejstřík

* Údaje za období od 1. července 2016 do 30. června 2017
** Údaje za období od 1. března 2016 do 28. února 2017
*** Údaje za období od 1. října 2015 do 30. září 2016
****Údaj nejistý, nepřehledná výroční zpráva

Nejúspěšnějším obchodním řetězcem se dle tržeb stal Kaufland, který v účetním období utržil přes 57 miliard korun (zisk činil necelé 2 miliardy korun). Nejvyššího zisku před zdaněním dosáhl Lidl (přes 4 miliardy korun), oba tyto řetězce patří do skupiny Schwarz Gruppe. Na druhém místě z pohledu tržeb skončil s 50 miliardami korun Albert, jehož zisk před zdaněním činil 235 milionů korun.

Nulová daňová povinnost Albertu (Aholdu) je způsobena odečtením jeho ztráty z let 2015 až 2016, které činily cca 1,24 miliardy korun. Tesco bylo v minulém účetním období ve ztrátě 1,3 miliardy korun. Nejvíce na dani z příjmu odvedl (pravděpodobně) Kaufland a to 1 miliardu korun. Na druhém místě v odvodech skončil Penny Market, který odvedl 224 milionů korun.

Silný český obchodní řetězec v nedohlednu?

V minulosti se spekulovalo, že na kolbiště obchodních řetězců vstoupí i společnosti vlastněné fondem premiéra, ale zatím to vypadá, že žádný český podnikatel si netroufá vstoupit na tento trh.

 

Online nákup potravin zažívá rozmach

Sílícím trendem v nákupu potravin je jejich online nákup, čehož si začínají všímat i obchodní řetězce  Nejdále je v tomto směru pravděpodobně Tesco, které vstupuje do kolbiště, kde již působí česká společnost Rohlik.cz (Velká pecka s. r. o.) a několik dalších společností.

Jsem v drogérii, potravinách, elektru či textilu? Aneb rozdíly se smývají

Dlouhodobým trendem je mazání rozdílů mezi nabídkou potravinových, drogistických, textilních i dalších typů obchodů a dá se říci, že "všichni nabízí všechno". V drogérii si můžete nakoupit potraviny, v kavárně oblečení apod.

Obchodním řetězcům se v ČR daří a i přes různé aféry (nedodržování hygieny či dvojí kvality potravin) se jim nejspíše bude dařit i nadále. Můžeme ovšem čekat nárůst nákupů potravin online až před domovní dveře, protože si Češi u jiných segmentů spotřebního zboží tento styl nákupu velmi oblíbili a rok od roku rostou obraty eshopů. Naopak tradiční malé vesnické prodejny zřizované malými živnostníky (i díky EET) zažívají krušné období a jsou nahrazovány vietnamskými prodejnami či řetězci.



Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 4
Hlasováno: 5 krát

Články ze sekce: Spotřebitel



Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.