Termín platby daně z nemovitosti letos připadá na sobotu 31. května. Není to však poslední datum, do kterého lze daň beztrestně uhradit. Do kdy se s platbou můžete zpozdit a co dělat, když ještě pořád nemáte platební údaje?
Dozvíte se:
- Kam mi dojdou platební údaje k dani z nemovitosti?
- Co když daň platím přes SIPO?
- Kdy mi dorazí k úhradě složenka?
- Jak je to s platbou daně, pokud vlastním více nemovitostí?
- Daň z nemovitostí můžete uhradit i po 31. květnu
- Co dělat, když ještě pořád nemám platební údaje?
Kam mi dojdou platební údaje k dani z nemovitosti?
Pokyny a výzva k platbě daně z nemovitosti vám mohou přijít hned několika způsoby. Pokud vám byla kvůli podnikání zřízena datová schránka, obdržíte informace k úhradě do ní. Do datové schránky budou informace rozesílány bez ohledu na to, zda se jedná o podnikající fyzickou osobu nebo právnickou osobu. Do datové schránky pak platební údaje dostanou i fyzické osoby nepodnikající za předpokladu, že ji vlastní.
Stejné údaje včetně QR kódu pro okamžité zaplacení online obdrží elektronickou cestou ti, kteří si zvolili zasílání informací prostřednictvím e-mailu.
Co když daň platím přes SIPO?
Poplatníci daně z nemovitosti, kteří ji hradí službou SIPO od České pošty, najdou příslušnou částku společně s platebními údaji v rozpisu.
Čtěte také: Zjednodušení, nebo komplikace? Spor o zrušení srážkové daně pokračuje
Kdy mi dorazí k úhradě složenka?
Pokud nevlastníte datovou schránku, nehradíte daň z nemovitých věcí prostřednictvím služby SIPO a ani jste si nezvolili možnost dostávat platební údaje emailem, údaje k platbě vám dorazí v podobě poštovní poukázky typu A. Daňové složenky už nejsou bezplatné. Poštovní poplatek podle tarifu České pošty za jednu činí minimálně 52 Kč. Tato částka navíc roste s výší placené sumy podle ceníku pošty.
Jestliže tedy daň platíte poštovní poukázkou, zamyslete se, zda pro vás kvůli finanční úspoře nebude lepší zvolit namísto hrazení fyzicky na přepážce bezhotovostní převod přes internetové bankovnictví nebo online platbu QR kódem.
Finanční správa složenky zasílala poplatníkům postupně, poslední měly dorazit do schránek v pátek 23. května.
Čtěte také: Dorazila složenka k dani z nemovitostí, ale přímo na ní není uvedena částka. Proč?
TIP: Vypočítejte si orientační výši daně z nemovitosti na naší kalkulačce
Jak je to s platbou daně, pokud vlastním více nemovitostí?
Důležité je vědět, že pokud vlastníte více nemovitostí v různých koutech republiky, daň nebudete a a nemůžete hradit dohromady a navíc jednomu správci daně.
Daň z nemovitosti se vždy platí tomu finančnímu úřadu, v jehož územním obvodu se nemovitost nachází. Poplatníci s nemovitostmi v různých krajích tedy budou hradit za každou nemovitost daň zvlášť příslušným finančním úřadům v ČR. Seznam čísel účtů všech úřadů najdete na tomto odkazu.
Čtěte také: Kdy si odchodem do důchodu polepšíte? Kdy budete mít důchod vyšší než čistou mzdu?
Daň z nemovitostí můžete uhradit i po 31. květnu
Vzhledem k tomu, že letos oficiální termín pro úhradu daně z nemovitosti připadá na sobotu, se lhůta posouvá na nejbližší možný pracovní den, v našem případě tedy na pondělí 2. června.
Pokud byla stanovená daň vyšší než 5000 Kč, lze ji rozdělit do dvou splátek. První polovinu uhradíte právě do 2. června a druhou do pondělí 1. prosince. Druhým oficiálním termínem platby je sice 30. listopad, ten ale letos připadá na neděli.
„Nezaplacením včas se vystavujete riziku úroku z prodlení. Ten začne nabíhat od čtvrtého dne následujícího po dni splatnosti (tedy od 6. června) a činí 12 % ročně. Pokud však úrok nepřesáhne 1 000 Kč, nebude vám předepisován,“ dodává Jana Melicharová ze společnosti KODAP.
Čtěte také: OSVČ, za které hradí zdravotní pojištění stát, už nebudou muset platit zálohy
Co dělat, když ještě pořád nemám platební údaje?
"Pokud ani po 23. květnu nebudete mít potřebné údaje, kontaktujte přímo správce daně. Místně příslušné je v obvyklých případech územní pracoviště finančního úřadu, v jehož působnosti se nemovitá věc nachází," doporučuje Jana Melicharová.
Poplatníci mohou najít své platební údaje na portále MOJE daně, který spadá pod Finanční správu ČR. Naleznou je v sekci „Nastavení a informace o subjektu“. Aby se do systému dostali, však budou potřebovat přihlašovací údaje do datové schránky anebo jinou uznanou elektronickou identitu včetně té bankovní.
Jak funguje portál MOJE daně?
Zdroj: Youtube/Ministerstvo financí