Sazby pojištění odpovědnosti za
provoz motorového vozidla by se měly po demonopolizaci tohoto
pojištění zvýšit zhruba o deset až 20 procent. ČP zatím tzv. povinné ručení provozuje ze zákona
monopolně.
Současné sazby v zásadě
odrážejí škodní průběh, navýší se však provozní náklady, které u
povinně smluvního pojištění vzniknou. Půjde například o vznik
nákladů na získání klienta, na sjednání pojištění či na provoz
České kanceláře pojistitelů.
Povinně smluvní pojištění sice umožní dlouhodobě
diferencovat sazby podle nejrůznějších kritérií, ale zpočátku
bude nutné se odrazit od průměrných čísel.
Podle představitelů České kooperativy, která má o
poskytování tohoto druhu pojištění zájem, by se sazba u
nejčastější kategorie vozidel od 1000 do 1350 ccm (většina
škodovek) měla vejít do 2500 Kč, když letos činí 2184 korun.
Přesun kontroly evidence pojištění vozidel na pojišťovny a
Českou kancelář pojistitelů, která bude pojišťovny poskytující
toto pojištění sdružovat, znamená podle Bartoníčka nutnost
masivního technického vybavení a přenesení těchto nákladů na
pojišťovací sektor.
Šéf ČP upozornil, že vládní podoba zákona o
demonopolizaci povinného ručení odkazuje některé klíčové
záležitosti, jako například maximální a minimální výši sazeb, na
vyhlášky. Pojišťovny chystající provozování tohoto pojištění
potřebují tyto vyhlášky znát co nejdříve, podotkl.
Ve středu vládou schválený zákon, který umožní přechod
zákonného pojištění odpovědnosti za provoz motorového vozidla na
povinně smluvní pojištění, a tedy demonopolizaci povinného
ručení, by měl při hladkém legislativním procesu nabýt účinnosti
1.ledna 2000.
Zdroj: Finance.CZ