EU vytáhla do bitvy proti ojetinám

26.11.1999 | ,
Domovská stránka


Automobily patří mezi největší znečišťovatele životního prostředí

Automobily patří mezi největší znečišťovatele životního prostředí. To platí, když jezdí, ale i když dojezdí. Rostoucí hora odpadu ze starých aut vede Evropskou unii k zásahu, který vyvolává tvrdý odpor výrobců. Podle návrhu Evropské komise mají všechny automobilky prodáva

jící své výrobky v unii bezplatně odebírat po skončení životnosti ta auta, která vyrobí od roku 2001. Od roku 2006 by se už měly starat i o odstranění vozů, které se vyrobily kdykoli dříve. V unii se ročně takto likviduje osm až devět milionů starých aut. "Toto opatření má bez omezení platit pro všechna vyřazená vozidla na trhu unie.

Za vozy dovezené do EU budou přímo odpovědní dovozci," uvádí Pia Ahrenkilde-Hansenová, mluvčí komisařky pro životní prostředí. Když tedy do unie dodají auta Američané, Japonci nebo Češi, budou se muset v budoucnu postarat i o jejich odstranění. Výrobci budou navíc muset recyklovat nebo nově použít čtyři pětiny váhy vozu. Má to zabránit dalšímu znečišťování půdy i spodních vod pneumatikami, umělými hmotami a chemikáliemi. Automob

ilky jako Volkswagen a Opel však tvrdí, že je náklady na recyklaci zruinují. "Toto finanční břemeno bude mít pro všechny výrobce vážné důsledky; přinejmenším prudce klesnou zisky," prohlásil Günter Zimmermeyer, šéf Svazu německého automobilového průmyslu, který patří k největším odpůrcům projektu. Přitom nynější návrh je proti původním představám dosti umírněný.

Pod tlakem Německa odsunula unie dobu pro povinné odebírání všech aut o pět let. Mnozí výrobci ovšem uznávají, že časem bude nutné k povinné recyklaci přistoupit. "Až budou absorbovány počáteční zaváděcí náklady, možná to nakonec přinese úspory pro výrobce," naznačuje výhodnost tohoto kroku Alan Pulham z britské Federace maloobchodních prodejců v automobilovém průmyslu. Už nyní má řada výrobců dohody

, že do roku 2015 se bude znovu používat 95 procent materiálu ze starých aut. Zbývajících pět procent představuje 370 000 tun odpadů. Avšak automobilky se domáhají, aby náklady na recyklaci nesli spolu s nimi i majitelé likvidovaných aut a likvidační střediska. Žonglují přitom temnými čísly. "Pro existující flotilu 150 až 160 milionů aut v unii bude likvidace stát 13,2 miliardy eur," tvrdí Thierry Proteau z Evropské asociace automobilových výrobců. Podle jiných odhadů by to mohlo stát 28 miliard eur, tedy bilion korun.

Automobilky proto dávají najevo, že ony to platit nebudou. Další varování přichází od odborníků: ceny aut kvůli likvidaci stoupnou asi o tři procenta. Komise naopak tvrdí, že odebírat stará auta je odpovědností výrobců, a obviňuje je, že manipulují s fakty. Někteří výrobci, jako například Ford, však hrozí, že s celou věcí půjdou k soudu. Možná to nebude nutné, protože tento týden projednávají chystanou směrnici evropští poslanci, mezi nimiž má převahu pravice. Mnozí dávají najevo, že tyto návrh

y se jim nelíbí, a říkají, že na likvidaci starých aut by se měli podílet i majitelé. V celém sporu nejde jen o to, kdo zaplatí likvidaci. Nové opatření unie má také přimět automobilové podniky, aby navrhovaly svá auta tak, aby se materiál z nich dal znovu druhotně používat.

Zdroj: MF Dnes z 26. 11. 1999

Autor článku

 

Články ze sekce: Domovská stránka