Čínské zboží kromě textilu ohrozí i další obory, varují exportéři

06.03.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Brno 6. března (ČTK) - Čeští exportéři varují před náporem čínského zboží, a to jak doma, tak na zahraničních trzích. Čínské zboží má na českém trhu asi šestiprocentní podíl. S konkurencí z Číny už řadu let zápasí zejména oděvní firmy. Stejný problém může ale za pár let potkat i strojírenství a další obory, řekl dnes v Brně na konferenci o exportní strategii firem předseda Asociace exportérů Jiří Grund.

Z Číny loni do Česka přišlo zboží za 127,8 miliardy Kč, oproti roku 2005 je to nárůst o třetinu. Podíl Číny na dovozu do Česka přesáhl šest procent. Naopak české firmy do Číny dovážejí zboží za téměř devět miliard korun a mají na čínském trhu ani ne půlprocentní podíl.

Na konkurenci z Číny si stěžují například obuvníci. Do Česka se každoročně dostane několik desítek milionů párů bot z Číny, které jsou mnohonásobně levnější než české výrobky. "Kombinace komunismu a kapitalistické ekonomiky je smrtelná pro řadu jiných ekonomik. Neplatí se tam daň z příjmů, sociální, nemocenská. My tomu můžeme se svými náklady těžko konkurovat," zhodnotil Grund. Situaci v obuvnictví zatím nepomohly ani přísné celní podmínky, které pro čínské dovozce obuvi nastavila Evropská unie.

Totéž, co trápí textilní průmysl, by mohlo brzo pocítit třeba strojírenství. Grund poukazuje na nárůst automobilového průmyslu v Česku. Česká ekonomika je podle něj na tomto odvětví čím dál závislejší. "Dovozem prvního čínského lidového automobilu to ale končí. Podle odhadů bude jeho cena na krámě kolem 100.000 korun," varoval.

Náměstek ministerstva průmyslu a obchodu Martin Tlapa vidí v čínském trhu spíš příležitost pro české podnikatele než hrozbu. "Řada zahraničních firem dnes přenáší výrobu do Číny, kde je levnější pracovní síla. To je ta správná cesta," tvrdí. Této možnosti využila například mladoboleslavská automobilka Škoda. Grund prosazuje vstup českých exportérů na zahraniční trhy s vlastními značkami. "Tato metoda je podle něj dražší, a ne vždy se to vyplatí, přesto je ze všech možností nejúspěšnější," řekl.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK