Řebíček chce o investicích do dopravy rozhodovat centrálně

20.03.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 20. března (ČTK) - Ředitelství silnic a dálnic bude napříště rozhodovat o investicích do dopravní infrastruktury centrálně z jednoho místa. V rozhovoru pro ČTK to řekl ministr dopravy Aleš Řebíček. Dosud peníze na dopravní stavby rozdělovala investiční oddělení ŘSD v jednotlivých krajích. Ředitelství jako příspěvková organizace ministerstva dopravy ročně přidělí soukromým firmám zakázky zhruba za 50 miliard korun.

Ministerstvo původně v plánu reorganizace uvažovalo pouze o snížení počtu krajských filiálek z 13 na šest. Tento záměr však vedl ke sporům mezi jednotlivými kraji o sídlo místní organizace ŘSD. Například českobudějovická filiálka měla mít na starost i Plzeňský kraj. Ministerstvo však krajské pobočky ŘSD nezruší zcela, ve všech krajských městech ponechá správy a údržby silnic.

"Dnes je to tak, že každé ředitelství se skládá ze dvou částí, jedna je pro zajištění provozu a druhá část je investiční. My to vertikálně rozdělíme, provoz a údržba budou kopírovat kraje a investice centralizujeme," řekl Řebíček. Podle něj se změnami v ŘSD ušetří nezanedbatelná částka, kterou však neupřesnil. Snížit by se měl také počet zaměstnanců z nynějších zhruba 1600. Podle představitelů Ředitelství silnic a dálnic by měla organizace po reformě fungovat efektivněji.

Ministr zatím nemá jasno, odkud se budou investice řídit. "Kraje signalizovaly, že kdyby to nebyla Praha, tak by jim to udělalo radost, a udělalo by jim radost, kdyby to nebylo v místě, kde je dneska ŘSD," uvedl Řebíček. Nakonec však investiční ústředí zřejmě skončí v jednom z velkých měst.

Řebíček uvedl, že kraje se centralizaci nebrání. "Nesouhlasily by s rozdělením podle NUTS II. (vyšší územněsprávní celky), protože by se mezi sebou praly," řekl. Jeho slova potvrzuje i středočeský hejtman Petr Bendl. "Já s tím (centralizací) souhlasím. Nám jde hlavně o to, aby do infrastruktury nešlo méně peněz," řekl ČTK.

Změny ve struktuře ŘSD doprovázejí i změny personální. Počátkem března se novým generálním ředitelem stal Alfred Brunclík, který nahradil dlouholetého ředitele Petra Laušmana. Odešel také ředitel úseku elektronického mýtného Vladimír Bielko. Právě personálnímu zemětřesení a nejistotě připisují některé firmy fakt, že za posledních osm měsíců nebyl vypsán žádný tendr na dopravní stavbu.

Řebíček však možnou souvislost odmítá. "U těch stavebních firem byla určitá nervozita, já jsem jí registroval, připravenost staveb je, ale já jsem potřeboval garance i toho plnění finančního," řekl. Výběrová řízení se začínají vypisovat v současné době poté, co vláda schválila prodej sedmi procent akcií společnosti ČEZ, čímž zajistila na letošek zhruba 36 miliard na dopravní stavby.

Oproti minulosti má nastat výrazná změna u vypisovaných výběrových řízení. "Chceme vypisovat tendry na větší celky a ne na pětikilometrové úseky," řekl Řebíček. Nechtěl však určit přesnou hranici, uvažuje se zhruba o 20- či třicetikilometrových úsecích dálnic nebo silnic. Podle Řebíčka podobné opatření nijak neohrozí malé a střední stavební firmy. "V ČR je poměrně dobře nastaven subdodavatelský systém, jsou vyvážené kapacity. Co je může ohrozit, je, kdyby se přestalo stavět," je přesvědčen ministr.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK