Mýtné může mít zpoždění, ÚOHS návrh systému ještě neobdržel

26.03.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 26. března (ČTK) - Výstavba druhé etapy mýtného systému by mohla nabrat významné zpoždění. Úřad na ochranu hospodářské soutěže, který má k systému vydat stanovisko, ještě neobdržel od ministerstva dopravy žádné podklady. Na dotaz ČTK to dnes řekl Filip Vrána z odboru vnějších vztahů úřadu. Řízení ÚOHS přitom může trvat několik týdnů a systém také musí schválit vláda. Teprve potom chce MD podepsat smlouvu s firmou Kapsch, která systém vybuduje.

"My to známe jenom z tisku a jestli nám to sem někdo pošle nebo nepošle, těžko říci," uvedl Vrána. Podle něho jde o poměrně složitou problematiku, kterou může úřad řešit až měsíc.

Mýtné se v ČR zatím vybírá na zhruba 1000 kilometrech dálnic a rychlostních silnic mikrovlnnou technologií, která vyžaduje stavbu mýtných bran. Koncem února se MD s Kapschem dohodlo, že na silnicích první třídy využije z 80 procent satelitní technologii a mýtné brány budou hlídat zbylých 20 procent silnic. Změnu technologie si však chce MD nechat posvětit právě od ÚOHS a vlády.

Překvapení nad situací vyjádřil mediální zástupce Kapsche David Šimoník. "My jsme měli informaci, že už to tam (na ÚOHS) minimálně týden nebo deset dní leží," řekl. Kapsch zatím počítá se zahájením výstavby do konce března. "Obě strany jsou si určitě vědomy, že situace je již nyní termínově velmi napjatá," dodal Šimoník.

"Musím ověřit v jakém stavu to je, zpracovávají to pro nás právníci," řekl k tomu náměstek ministra dopravy Jiří Hodač. Podle něj však zpoždění mýtného nehrozí. "Já myslím, že ne," odmítl spekulace, že by mohl být ohrožen termín spuštění systému od 1. ledna 2008.

Nejdelší čas si při budování systému vyžádá podle Šimoníka výstavba kovových mýtných bran, kterých má být na silnicích první třídy zhruba 100. Kapsch si proto již na obecních a krajských úřadech zažádal o povolení k jejich výstavbě.

Spuštění systému nezahrnuje pouze výstavbu ale i testování. "Protože to bude novum, bude tam muset být nějaká testovací fáze, která bude určitě významnější než v mikrovlnném systému," upozornil Šimoník. Systém na dálnicích se testoval tři měsíce, v pilotním provozu běžel 15 dní.

Spory mezi ministerstvem a Kapschem provázely i spouštění první etapy mýtného. Kvůli tomu nebylo do poslední chvíle jasné, zda se systém podaří spustit od 1. ledna 2007. Nakonec se MD před koncem roku s Kapschem dohodlo a s novým rokem začaly kamiony nad 12 tun mýtné platit.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK