Běžný účet ušetří čas i starosti

03.09.2007 | , Finance.cz
ÚČTY A SPOŘENÍ


Za posledních dvacet let se běžný účet stal naprosto běžnou součástí našeho života. Usnadňuje manipulaci s penězi, čímž šetří náš čas a díky jeho existenci již dnes u sebe nemusíme vůbec nosit hotovost.

Téma týdne: Bankovní produkty pod lupou

Svůj vlastní účet v některé z našich bank má dnes téměř každý dospělý jedinec. Běžný účet slouží ke každodennímu hospodaření s osobními a rodinnými finančními prostředky. Na účet lze peníze libovolně vkládat,  a to buď převodem z jiného účtu nebo v hotovosti, a zároveň kdykoli tyto prostředky v hotovosti vybírat či převádět na jiný účet. Kromě základního platebního příkazu lze na běžném účtu zřídit trvalé příkazy k úhradě pravidelných plateb či SIPO, tedy služby které vám ušetří jednak čas a také problémy spojené s případným zapomenutím některé z pravidelných měsíčních plateb (leasing, účty za plyn či elektřinu).

Jako za každou službu i za běžný účet musí jeho majitel platit bance určitý měsíční obnos. Výši poplatků ovlivní především množství platebních operací, které majitel účtu za měsíc provede a rovněž množství doplňkových služeb, které jsou k danému běžnému účtu jeho majitelem sjednány. Výši poplatků lze významným způsobem ovlivnit volbou vhodného “balíčkového účtu“. Ušetřit na poplatcích lze rovněž využíváním služeb přímého bankovnictví, protože za stejnou platební operaci provedenou například přes internetbanking zaplatíte podstatně méně než za stejnou operaci zadanou na přepážce či přes sběrný box.

 

Není účet jako účet


Někdy je s běžným účtem spojeno i poskytování balíčku nadstandardních služeb. To se v názvu účtu  pak většinou objevuje slovo konto. Doplňkové služby pak dostanete v rámci balíčku zdarma nebo za výhodnější poplatek.

Mezi nejčastější doplňkové služby patří:

  • Přímé bankovnictví - S rozvojem nových technologií souvisí i rozvoj nových produktů v oblasti bankovnictví. A již také u nás banky nabízí širokou paletu produktů tzv. Přímého bankovnictví. Jsou to služby, které umožňují komunikaci banky a klienta bez toho, aby klient musel banku navštívit. Vše se děje pomocí buď telefonu (a to i mobilního) nebo počítače a internetu. Patří sem Telebanking, GSM banking, WAP banking, Internetbanking a Homebanking. Když si klient některou z těchto služeb zřídí má ke svému účtu přístup 24 hodin denně.
  • Spořící účet – spořící účet v sobě spojuje výhody dvou finančních produktů – termínovaného vkladu a běžného účtu. Z jednoho si bere zajímavé zhodnocení, z toho druhého pak likviditu vložených prostředků. Řada bank rovněž nabízí založení automatických převodů mezi spořícím a běžným účtem. Jak automatické převody fungují? Na běžném účtu si nastavíte horní limit (částku, která odpovídá vašim měsíčním výdajům), například 20 000 Kč. Pokud je váš zůstatek vyšší, pak banka částku, která tento limit přesahuje, automaticky převede na spořící účet. Podobně je možné nastavit si i dolní limit. Pokud zůstatek na vašem běžném účtu klesne pod tuto hranici, automaticky se na něj převedou peníze ze spořícího účtu. Založení automatických převodů mezi spořícím a běžným účtem nabízí banky většinou zdarma a řada z nich nezpoplatňuje ani samotné automatické převody mezi spořícím a běžným účtem.
  • Platební karta – umožňuje majiteli výběr peněz v hotovosti z jeho účtu a placení za zboží a služby v síti obchodních míst vybavených pokladními terminály. Každá transakce je tentýž den nebo následující den po jejím provedení odúčtována z běžného účtu klienta. Většina bank nabízí debetní platební kartu automaticky a bezplatně při založení běžného účtu.
  • Kreditní karta – na rozdíl od klasické platební karty nepředstavuje klíč k prostředkům na běžném účtu, ale úvěr neboli kredit. Na kreditní kartě tedy může její majitel čerpat prostředky jedině do mínusu. Její velkou výhodou je bezúročné období. Na běžném účtu je sice zcela nezávislá, ale řada bank nabízí její vydání a vedení v rámci balíčku s běžným účtem zcela zdarma.
  • Kontokorentní úvěr – je krátkodobý úvěr, která dává banka klientovi - majiteli běžného účtu tak, že mu umožní z tohoto účtu čerpat do mínusu. Kontokorentní úvěr se může být poskytnut na dobu určitou nebo se může neustále automaticky obnovovat - jakmile půjčku splatíte, tedy navýšíte stav účtu do plusu, můžete z principu revolvingu opět čerpat do mínusu.

 

Jak založit běžný účet?


Účet si založíte v každé bance na základě smlouvy o běžném účtu. Nabídka běžných účtů je na finančním trhu poměrně široká. Účet  vede každá banka. První (nikoli nutnou) podmínkou pro založení běžného účtu je dosažení věku 18 let. Pro nezletilé osoby může účet zřídit jejich zákonný zástupce. Potom už stačí navštívit vámi zvolenou pobočku banky s těmito doklady:

  • platným občanským průkazem
  • případně druhým dokladem totožnosti (například rodný list, pas, řidičský průkaz)

Abyste mohli s účtem disponovat, požaduje banka většinou okamžité složení minimálního vkladu. Ten se u většíny nabízených běžných účtů pohybuje v řádu stovek korun.

 

Bankovní produkty pod lupouPryč je doba, kdy banky nabízely jen několik základních produktů. Naopak, bankovní nabídka se neustále rozšiřuje. Finanční tipy a triky jsme proto věnovali seznámení se s bankovními produkty - nejprve s běžnými účty, poté se spořícími produkty a poslední fintriky vás seznámí s úvěry a produkty na financování bydlení.

Autor článku

Michal Ruml  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: ÚČTY A SPOŘENÍ