Deutsche Bahn bez dohody se strojvůdci, stávka pravděpodobná

08.10.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Berlín 8. října (zpravodaj ČTK) - V několikaměsíčním sporu o zvýšení tarifních mezd německým strojvůdcům se zatím nerýsuje dohoda, a německé železnici proto tento týden hrozí pokračování stávek. Strojvůdcovské odbory GDL si stanovily ultimátum do úterních 13:00 SELČ, do kdy mají německé dráhy (Deutsche Bahn) předložit novou nabídku. Deutsche Bahn (DB) však zatím nehodlají hovořit o vyšším než desetiprocentním zvýšení mezd za dvě hodiny práce týdně navíc, zatímco GDL oficiálně trvají na požadavku zvýšení tarifních platů strojvůdců až o 31 procent.

Šéf DB Hartmut Mehdorn v neděli večer v diskusním pořadu televize ARD uvedl, že ve sporu o tarify dráhy nehodlají odborům dále ustupovat. "Prostě si to nemůžeme dovolit," řekl. Poznamenal, že požadavky strojvůdců se vymykají normálnosti a poukázal na tarifní smlouvy, které DB už uzavřela s ostatními drážními odborovými svazy. S těmi se dohodla na zvýšení mezd o 4,5 procenta. Už to byl podle Mehdorna nejvýraznější růst, jaký se letos podařilo v Německu nějaké zaměstnanecké skupině vyjednat.

"Žádná nová nabídka nebude," zdůraznila dnes v ranním magazínu německé televize ZDF šéfka personálního oddělení DB Margret Suckaleová. "O deset procent víc peněz" je podle ní dobrá nabídka. Podle odborářů však nová nabídka znamená jen více práce za stejné peníze.

Suckaleová naznačila, že strojvůdcům ve skutečnosti nejde o vyjednání zvláštních tarifních smluv, ale o úpravu pracovní doby tak, aby více vyhovovala jejich rodinám. Kdyby přitom společnost Deutsche Bahn na požadavky odborů přistoupila, stálo by to dráhy ročně 250 milionů eur (téměř sedm miliard korun) dodatečných nákladů, což by pak prý ohrozilo 9000 pracovních míst.

Manažerka DB rovněž kritizovala GDL za jejich záměr oznamovat příští možné stávky jen krátce předem, což podle ní odnesou hlavně cestující. Šéf GDL Manfred Schell totiž naznačil, že cestující se příště nemusejí o stávkách dovídat včas. "Zvažujeme, že už budeme stávky oznamovat jen velmi narychlo," uvedl. Deník Die Welt dokonce na svých internetových stránkách uvedl, že odbory možná své záměry nebudou odhalovat vůbec, což by se prý mohlo stát už v úterý. Doposud odbory stávky oznamovaly s předstihem nejméně 24 hodin.

Dráhy ale podle Suckaleové vyvodily dobré zkušenosti s nouzovým jízdním řádem z minulého pátku, kdy strojvůdci organizovaní v odborech zastavili práci na tři hodiny, což oznámili pouhý den předem. "Máme náhradní plány na každý den," ujistila představitelka drah.

Do konfliktu odmítá zasahovat německý ministr dopravy Wolfgang Tiefensee, který upozorňuje na to, že vyjednávání o tarifech je v Německu záležitostí mezi zaměstnavateli a odbory. Nesmí se však přerušit dialog mezi oběma stranami, zdůraznil sociálnědemokratický ministr, jenž prosazuje částečnou privatizaci Deutsche Bahn. Tu by však podle ekonomických expertů mohla ohrozit právě stávková aktivita na železnici.

Vyvíjení tlaku ze strany vlády na státní podnik by se líbilo odborům. "Spolková kancléřka Angela Merkelová a spolkový ministr dopravy Wolfgang Tiefensee by měli zatlačit na šéfa drah Hartmuta Mehdorna, aby GDL konečně dostala tarifní smlouvu," řekl odborářský předák Schell.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK