Nové nákladní vozy budou platit o 48 procent nižší silniční daň

08.10.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 8. října (ČTK) - Nákladní vozidla mladší tří let dostanou od příštího roku 48procentní slevu na silniční dani. O 40 procent méně, než činí základní sazba, budou platit vozy mladší šesti let a starší než tři roky. ČTK to řekl náměstek ministra financí Tomáš Zídek s tím, že příslušná novela zákona je nyní ve vnějším připomínkovém řízení.

"Smyslem toho je donutit české podnikatele, aby obnovovali vozový park, aby používali modernější motory se sníženými emisemi," řekl Zídek. Nové nákladní vozy prodávané v ČR musejí od loňského roku splňovat emisní normu Euro 4. Nejvyšší daňová sleva by se tak ještě nějaký čas týkala i vozů s méně přísnou normou Euro 3.

Změnou oproti současné úpravě je především provázání daňové úlevy se stářím vozidla. Dosud byla každá sleva ze silniční daně spojena s konkrétní normou Euro bez ohledu na stáří vozu. Téměř poloviční slevu na dani tak měli majitelé vozů plnících Euro 3; 40procentní slevě se těšily vozy s normou Euro 2. Obě výhody koncem roku skončí.

"To Euro se vyvíjí, my počítáme s tím, že se ty normy pořád zpřísňují," vysvětlil změnu Zídek. Podle nařízení Evropského parlamentu se pro nová vozidla počítá od roku 2009 s normou Euro 5; ještě přísnější Euro 6 budou muset automobilky začít plnit od roku 2014.

Navrhovaná novela zákona počítá také s úplným osvobozením od plateb silniční daně pro některá podnikatelská odvětví. Osvobozeny budou pouze malé nákladní vozy mezi 3,5 a 12 tunami. "To se týká jen vyjmenovaných typů podnikání, například školství, zdravotnictví, sociální péče, zemědělci, ty podnikatelé, kteří už dnes nějaká osvobození mají, tak v tom pokračujeme," řekl Zídek.

Po daňové motivaci k nákupu ekologických vozidel volá již delší dobu Sdružení automobilového průmyslu. Podle údajů sdružení je nyní obnova tuzemského vozového parku na úrovni tří procent ročně, zatímco v západní Evropě je to běžně osm až deset procent.

Průměrný věk českého vozového parku byl k 30. červnu 17,15 roku. U jednotlivých kategorií vozidel se však průměr značně liší. Nejmladší jsou dodávky a malá užitková vozidla, která mají v průměru 7,5 roku. Naopak velké nákladní vozy nad 12 tun patří s průměrným věkem 16 let k nejstarším.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK