Konec daňových reforem v nedohlednu

08.04.2008 | , Finance.cz
DANĚ


Před rokem byl zveřejněn návrh reformy veřejných financí. Také letos ve stejném čase přišel ministr financí s návrhem reformy daňového systému, který by mohl začít platit od roku 2010. Podívejte se s námi, co se navrhuje a čeho bychom se mohli dočkat.

Na den přesně rok od zveřejnění návrhu reformy veřejných financí, jejíž schválení nám od nového roku přineslo nejen rovnou daň, superhrubou mzdu či strop pro odvod sociálního a zdravotního pojištění, ale také změnu v oblasti sociálních dávek, představil ministr financí Miroslav Kalousek návrh reformy daňového systému. Navržená podoba reformy, nového daňového systému, bude nyní předložena k veřejné diskusi, která by podle odhadů měla trvat do června letošního roku. Potom by návrh měl být upraven dle případných připomínek. Pokud půjde vše podle představ ministra financí, reforma by měla být schválena a měla by začít platit od roku 2010.


Cíl reformy


Hlavním cílem, který hodlá reforma naplnit je snížení administrativní zátěže nejen pro poplatníky, ale také státní správu, k čemuž by mělo pomoci nejen zjednodušení legislativy, ale také zjednodušení správy daní a odvodů. Mimo zavedení nového daňového řádu místo stávajícího zákona o správě daní a poplatků se počítá z možností sloučení nejen výběru a daní, ale také odvodů pojistného. Čímž by došlo ke snížení počtu daní a odvodů. Sloučení výběru by znamenalo tedy jednu instituci, která by se o výběr a správu  tzv. super daně (tj. daň a odvody) starala. Co by to znamenalo pro poplatníky? Jedno výběrní místo se rovná:

  • jeden formulář,
  • jedno podání,
  • jedna platba.

Nyní tedy musí poplatník navštívit minimálně tři instituce (finanční úřad, správu sociálního zabezpečení a zdravotní pojišťovnu). Pokud by reforma prošla mohl by si poplatník minimálně jednu cestu ušetřit. Reforma totiž předpokládá sloučení daně a odvodu sociálního pojištění do tzv. super daně se správou jedním úřadem.


Reforma zdaňování příjmů a majetku


V rámci reformy se počítá nejen se zrušením daně dědické a darovací, ale také s novým zákonem o daních z příjmů, který by se měl stát přehledným, srozumitelným a jednoduchým. Se změnami a avízovaným zjednodušováním by nemělo chybět ani jednodušší daňové přiznání.


Desatero daňových přikázání


V rámci přestavení návrhu nového zákona o daních z příjmů bylo představeno desatero daňových přikázání:

  • Zákonnost: upravovat daně pouze pomocí zákonů (ne desítkami pokynů a stovkami stanovisek MF).
  • Určitost: ozřejmit každý záměr zákona a jaké bude mít dopady na poplatníka.
  • Jednoduchost: čím větší komplikovanost, tím větší prostor k únikům (nelze popsat všechny situace).
  • Lehkost – výpočtu/výběru: a tím úspory při správě daní.
  • Zaměření - kontroly: neobtěžujme ty, co platí, ale ty, co se daním vyhýbají.
  • Stabilita: neměnit základ daně, jenom upravovat výši odečitatelných položek.
  • Včasnost: přijímat zásadní změny s dostatečným předstihem a poskytnout návrhy zákonů k odborné a veřejné diskusi.
  • Pravidelnost: posuzovat opodstatněnost jednotlivých ustanovení a pravidelně čistit od nepotřebných.
  • Férovost: respektovat rovnocenné postavení poplatníka a správce s cílem férového výběru pro stát.
  • Konkurenčnost: podporovat ekonomickou aktivitu a investice doma i v zahraničí → vytvářet pracovní příležitosti a prosperitu obyvatel žijících v ČR.

Z výše uvedených pravidel by reforma měla přispět především ke zjednodušení stanovení základu daně a to tak, aby se tento základ daně používal po dlouhé období a ne aby se stále jeho stanovení měnilo. Reforma by tedy měla systém zafixovat, s tím že by docházelo pouze ke změnám parametrů (tj. což by byly například odčitatelné položky, které by se mohly měnit), zatímco principy a zásady by zůstávaly stejné.


Základní navrhované změny

 

  • Super daň – návrh předpokládá sloučení daně z příjmů fyzických osob a sociálního pojištění do tzv. super daně, která by se počítala ze současné superhrubé mzdy. Pokud by se výše daní a odvodů neměnila, potom by tato super daň dosáhla  40,2 procent (15 % daň z příjmů a 25,2 % sociální pojištění). V případě, že by se do této jedné daně přidalo i zdravotní pojištění, sazby by se ještě o 10 % zvýšila na 50,2 procenta. Odvody a daně tedy platí pouze zaměstnanec.
    • S tímto krokem souvisí také spojení výše jmenovaných institucí do jedné a tudíž snížení administrativy, formulářů a plateb pro poplatníky.
    • Nahrazení stropu pro odvody systémem dvou sazeb pro daň z příjmů – základní (pro příjmy z práce) a snížené (pro příjmy z práce po dosažení stropu a pro příjmy z kapitálu a cenných papírů).
  • Zdanění kapitálových zisků u FO – reforma předpokládá zrušení časového testu (všichni kdo drží cenné papíry déle jak 6 měsíců jsou od daně osvobozeni) a jeho nahrazení nezdanitelným limitem v rozmění od 60 do 100 tis. Kč ročně. Při vyšším výdělku by se již daň platila.
  • Dividendy – zde se předpokládá různá úprava pro fyzické osoby  (zachovat zdanění dividend ve výši snížené sazby daně) a pro firmy (nezdaňovat dividendy vyplácené ani přijaté).
  • Zrušení daňových výjimek – v současné době je navržen seznam a bude otázkou diskuse, které z desítek daňových výjimek se podaří v rámci reformy zrušit.
  • Konec zdanění příjmů ze zahraničí – příjmy zdanění v zahraničí již dodatečně nezdaňovat v ČR.

Autor článku

Elena Ondrová  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: DANĚ