FT: Odbytá příprava značně prodraží dopravní projekty v EU

08.04.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Brusel 8. dubna (ČTK) - Realizace 30 nejdůležitějších projektů, které mají zkvalitnit dopravní infrastrukturu v Evropské unii, bude stát mnohem víc, než se původně předpokládalo. Ve zprávě připravené pro jednání Evropského parlamentu to uvedla konzultační společnost PricewaterhouseCoopers (PwC). Příčiny je podle zprávy třeba hledat ve špatné přípravě, v problémech při plánování, nadměrných úpravách, ale i v soudních sporech.

PwC předpokládá, že místo projektovaných 340 miliard eur, což jsou náklady, s nimiž se na realizaci 30 hlavních projektů počítalo v roce 2004, se budou celkové náklady nakonec pohybovat až kolem 379 miliard eur (asi 9,48 bilionu Kč).

Zpráva, z níž cituje britský list Financial Times (FT), upozorňuje také na další rizika spojená s překročením původních rozpočtů. Tím hlavním je tlak na státní finance řady vlád, protože výstavba silnic si vyžádá miliony až miliardy eur, podle místa realizace. V konečném důsledku problémy mohou vést až ke zpoždění hospodářské integrace členských zemí EU.

Evropská unie v roce 2004 vybrala hlavních 30 projektů v oboru silniční, železniční a námořní dopravy, jejichž realizace měla usnadnit hospodářskou integraci členských zemí EU. Lepší infrastruktura by podle EU měla přispět ke zvýšení konkurence i k udržitelnému hospodářskému rozvoji. Mezi projekty je i dálnice z Gdaňsku do Vídně a Bratislavy, anebo železnice z Lyonu až k hranicím s Ukrajinou.

Nejvíce překročen bude zřejmě právě rozpočet k projektu výstavby železnice z Lyonu k ukrajinským hranicím. Původně se předpokládalo, že bude třeba na realizaci projektu 38,1 miliardy eur, nyní se ale počítá s částkou asi 52,7 miliardy eur.

Více než polovina peněz, s nimiž se v projektech počítá, zůstane pouze ve čtyřech zemích. Nejvíce získá Itálie, a to 62,7 miliardy eur, Španělsko 62 miliard, Francie 41,4 miliardy a Německo 31,8 miliardy eur. Pro Británii je rezervováno 26,7 miliardy eur.

Předseda dopravního výboru EU Paolo Costa podle FT řekl, že jednotlivé země ponesou 80 až 90 procent celkových nákladů na výstavbu. Zbytek budou moci čerpat z evropských fondů. Ale například Itálie to podle Costy nebude mít se zajišťováním peněz jednoduché. Veřejné zadlužení totiž přesahuje 100 procent hrubého domácího produktu, zatímco hospodářský růst patří v celé EU v posledních 15 letech k nejnižším.

"Je nejvyšší čas, aby nám členské země řekly, jak se hodlají s těmito projekty vypořádat. Myslím, že EU nemůže jen tak sedět a čekat, až se to vyřeší," řekl Costa. Vlády by se podle něj měly snažit více do financování zapojit soukromý sektor.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK