CK hlásí rekordní rok, některé zájezdy téměř vyprodané

17.04.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 17. dubna (ČTK) - Cestovním kancelářím se letos mimořádně dařilo prodávat letní zájezdy v předstihu, v rámci období zvaného první moment. Ve srovnání se stejným obdobím loni jde až o třicetiprocentní nárůst prodejů, přičemž některé zájezdy do nejžádanějších míst jsou téměř vyprodané. V průměru firmy dosud prodaly 40 až 60 procent svých letních kapacit, vyplývá z ankety ČTK.

"V nejatraktivnějších prázdninových termínech máme u některých destinací prodáno až 80 procent z nabídky," řekl mluvčí CK Fischer Daniel Plovajko. Podle něj jde letos o vůbec největší objem prodeje během prvního momentu. Fischer se proto snaží se svými partnery v zahraničí sjednat na nejžádanější měsíce další volné pokoje.

Podobně je na tom Čedok. "Některé kapacity musíme průběžně dokupovat," řekl jeho marketingový ředitel Tomáš Brejcha. Podle něj Čedok zatím zaznamenal zhruba desetinový přírůstek klientů ve srovnání s loňskem a v průměru již prodal téměř dvě třetiny všech nabízených zájezdů na letní sezonu. "Zájem roste především o Turecko, Kypr a řecké ostrovy," dodal Brejcha.

Právě odpovědi na dotaz, který dovolenkový cíl Čechů je nejpopulárnější, se velmi různí podle zaměření jednotlivých kanceláří. Většina zástupců CK se však shoduje na řeckých ostrovech a především Egyptu. "Egypt je natolik oblíbený, že část klientely tam cestuje více než jednou ročně," tvrdí například Stanislav Zíma z Exim Tours.

Popularitu země pyramid potvrzuje i Michal Tůma, marketingový ředitel největšího internetového prodejce zájezdů, společnosti Invia.cz. Na dalších místech Tůma jmenuje Řecko, Tunisko, Chorvatsko a Itálii, zástupci velkých cestovních kanceláří doplňují ještě například Kanárské nebo Baleárské ostrovy, Turecko a španělskou pevninu.

Důvodů, proč lidé stále častěji kupují zájezdy v několikaměsíčním předstihu, je několik. Díky rostoucí konkurenci se "cestovky" předhánějí v nejrůznějších slevových akcích. Slevy tak jsou zhruba stejné, jako při prodeji na poslední chvíli, výběr však je větší. Podle Zímy se Češi také naučili lépe plánovat své pracovní povinnosti a koordinovat dovolenou s kolegy.

Zájezdy na léto začínají cestovní kanceláře obvykle nabízet počátkem prosince. Aby co nejdříve zaplnily nasmlouvané kapacity a snížily tím riziko ztrát, snaží se zájezdy rychle prodat se slevou. Slevy se postupem času snižují a v průběhu dubna začínají cestovní kanceláře prodávat zájezdy za plnou cenu. První klienti letí na letní dovolenou v polovině května.

Na cestování se Češi hromadně vrhli v posledních letech. Rekordní byl loňský rok, kdy do zahraničí na dovolenou vyrazilo 4,5 milionu českých občanů, tedy o 15 procent více než předloni. Podle odborníků jsou důvodem především rostoucí příjmy a tím i životní úroveň; svůj podíl na vývoji má také silná koruna a vrácení daní v rámci společného zdanění manželů.

I díky tomu se poslední dobou objevilo několik nových trendů: na dovolenou do zahraničí se jezdí více než jednou ročně, poptávka směřuje k tzv. all inclusive, tedy všechny dostupné služby v ceně, a v zimě vládnou vzdálené exotické země s teplým mořem.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK