Hodnota předních firemních značek loni rostla

21.04.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Londýn 21. dubna (ČTK) - Hodnota předních světových podnikových značek se loni zvýšila o 21 procent na 1,94 bilionu dolarů (30,7 bilionu Kč). Uplynulý rok byl jako předchozí léta pro budování značek příznivý díky silnému růstu světové ekonomiky a rostoucím příjmům v rychle se rozvíjejících zemích, například Číně a Indii. Napsal to dnes list Financial Times. Na prvním místě se umístil Google.

Hodnota značky Google byla přes 86 miliard dolarů; následovaly ho General Electric (71,4 miliardy) a Microsoft (70,9 miliardy dolarů). Žebříček poradenské skupiny Millward Brown neovlivnil jen silný růst ekonomiky mnoha zemí, ale i snahy firem do svých značek investovat.

Z výsledků vyplývá, že na přední pozice v žebříčku čím dál více aspirují čínské značky. Letos to jsou čtyři: China Mobile, Bank of China, China Construction Bank a ICBC; jejich finanční hodnota se zvýšila o 53 procent na 124 miliard USD. Naproti tomu z tradičně silných asijských ekonomik - Japonska, Koreje a Hongkongu - je letos sice sedm značek, ale jejich hodnota se proti loňsku zvýšila jen o sedm procent na 111 miliard USD)

Dále je patrný vzestup Brazílie, Ruska a Indie. Ruský mobilní operátor MTS se dostal na 89. místo - je to první ruská značka, a tím i první z regionu střední a východní Evropy, která se do žebříčku dostala. Další slibné značky jsou Lukoil a Baltika z Ruska a brazilské pivo Brahma.

Na konci minulého roku se ale objevily potíže. Problémová investiční banka Bear Stearns ani hypoteční Northern Rock sice nebyly v první stovce žebříčku, obě ale ztratily značný podíl hodnoty kvůli krizi úvěrového trhu. Slábnoucí růst ekonomiky a možná hospodářská recese v USA se pak projevily poklesem hodnoty například řetězce kaváren Starbucks a maloobchodního gigantu Wal-Mart.

Letos proto mnoho firemních značek čeká tvrdší klima, píše list. Tituly v první stovce ale mohou doufat, že jsou v relativně silné pozici, uvedl Nigel Hollis, šéf globálních analýz Millward Brown. Připomněl, že kolosy investují i v dobách poklesu, a proto z nich vycházejí ještě silnější.

Podíly odvětví se za posledních deset let změnily ve prospěch vyspělých technologií. Zatímco v roce 1998 měly technologie 14,3 procenta, letos to bylo 28,2 procenta. Polepšili si i výrobci nealkoholických nápojů, zato producenty alkoholu a finanční služby postihl v desetiletém srovnání pokles. Boom na trhu s luxusním zbožím a službami pak zajistil značkám Louis Vuitton a Gucci světovou expanzi, což se v pořadí projevilo také.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK