CzechTrade pomohl za první čtvrtletí k vývozu za miliardu korun

22.04.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 22. dubna (ČTK) - Exportní agentura CzechTrade se v prvním čtvrtletí podílela na vývozu českých firem takřka za miliardu korun. Ve stejném období loni činil objem vývozních případů 377 milionů korun. Na dnešním setkání s novináři to uvedli zástupci CzechTrade. Úspěšné by podle agentury měly být i další měsíce. Například firma INCO engineering dokončuje s přispěním agentury vývoz těžebních strojů do Ruska za rekordních 1,2 miliardy korun.

Letošní objem vývozních případů Czech Trade by tak mohl překonat třímiliardovou hranici, tedy zatím nejvyšší roční objem zakázek. "K 1. dubnu evidujeme více než 500 objednávek na služby zahraničních kanceláří," řekla ředitelka odboru exportních služeb Czech Trade Zuzana Synková.

O české výrobky v zahraničí je zájem, ale ne vždy je úplně seriózní, například u některých čínských firem. Obvyklý scénář je, že čínská firma projeví zájem o české zboží. Vyjednávání obchodních podmínek je hladké a rychlé a následuje pozvání do Číny na podepsání smlouvy. Zde ale následuje požadavek zaplacení několika tisíc eur na pohoštění nebo úplatek. Pokud české strana odmítne, zájem o spolupráci končí a firma sčítá zbytečně vynaložené náklady.

Některé české společnosti na nekalé jednání doplatily a škody se počítaly ve statisících korun. "Stalo se i, že firma uvěřila, nakoupila zásoby na výrobu, ke kontraktu nedošlo, pak pod cenou rozprodávala, takže škody jdou i do větších částek," uvedla Synková.

Zkušený vývozce, který zná asijské podnikatelské prostředí, na podobný přístup obvykle nenaletí. Protože se však případy neustále opakují, Synková vyzvala tuzemské podniky k obezřetnosti. CzechTrade má ze svých 33 zahraničních kanceláří dvě přímo v Číně.

Lepší podporou pro český vývoz než doposud by měl být inovovaný portál agentury www.businessinfo.cz. Tento portál by měl nyní zajišťovat, aby se prezentované firmy při vyhledávání pomocí internetového vyhledávače objevovaly zahraničním zájemcům mezi prvními nejdůležitějšími odkazy. "Cílem portálu je, aby české firma našla obchodního partnera v zahraničí co nejrychleji," shrnul ředitel CzechTrade Ivan Jukl.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK