Centropol Energy si u inspekce stěžuje na praktiky ČEZ

23.04.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 23. dubna (ČTK) - Obchodník s elektřinou Centropol Energy si stěžuje u Státní energetické inspekce na obchodní praktiky největšího dodavatele elektrické energie ČEZ. Zákazníci, kteří se rozhodli pro změnu dodavatele, jsou pod ostrým tlakem obchodníků ČEZ, který není ve shodě s dobrými mravy ani s platnou legislativou, sdělil obchodní ředitel Centropol Energy Lukáš Pokrupa. ČEZ ale tvrdí, že jde o běžnou obchodní praktiku, která právní normy neporušuje.

"Způsob zvolené komunikace, jejímž prostřednictvím se snaží přimět zákazníky vzít zpět svoje výpovědi ze stávajících smluv, je mnohdy silně zavádějící," uvedl Pokrupa. Pod enormním tlakem jsou podle něj především podnikatelé, kteří se rozhodli od společnosti ČEZ odejít.

Centropol tvrdí, že pracovníci ČEZ poskytují odcházejícím zákazníkům tendenční informace o aktivačních poplatcích, poplatcích za výpovědi smluv či nereálných výších očekávaných úspor.

Odběratelé mají údajně také ztratit nárok na rychlou opravu při výpadcích a poruchách distribuční sítě. "To už je téměř zastrašování zákazníka," řekl Pokrupa. "Nevadí nám, že ČEZ zákazníkům volá, ale ať bojují standardními prostředky," dodal.

ČEZ naopak tvrdí, že jde o standardní nástroj a že při telefonických kontaktech respektuje veškerou legislativu. "Cílem hovoru je zjistit motivace zákazníka pro zpětnou vazbu k případnému zlepšení služeb, vysvětlit mu situaci na trhu s elektřinou a samozřejmě zopakovat naši nabídku produktů a služeb," řekl ČTK mluvčí ČEZ Ladislav Kříž. Připustil, že součástí rozhovoru může být i posouzení výhodnosti změny dodavatele pro zákazníka.

"Oslovování zákazníků provádíme pouze za doby běhu (tříměsíční) výpovědní lhůty, a tedy ještě v době, kdy trvá účinnost smlouvy o dodávce elektřiny mezi ČEZ a zákazníkem. Poskytujeme tak zákazníkovi možnost znovu zvážit ukončení smlouvy a případného dalšího pokračování smluvního vztahu," dodal Kříž. Zhruba polovina zákazníků si podle něj odchod rozmyslí a u společnosti ČEZ zůstane.

"Náš právní zástupce dále zvažuje kroky i směrem k úřadu pro hospodářskou soutěž," podotkl Pokrupa s tím, že za podobné aktivity byla letos v Německu uložena dominantnímu dodavateli elektřiny pokuta 38 milionů eur.

Na praktiky největšího prodejce elektřiny si loni stěžovala - neúspěšně - i konkurenční společnost Bohemia Energy.

Domácnosti si mohou zvolit svého dodavatele elektřiny od roku 2006, vedle tří velkých společností operuje na trhu několik menších firem. Obchodníci bojují o klienta rozdílnými cenami tzv. silové elektřiny, která tvoří přes polovinu celkových plateb, i rozsahem poskytovaných služeb.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK